6 büntetőpontot vonhatnak maga után, mégis nap mint nap figyelmen kívül hagyják az autópályán: 3 KRESZ-szabály, amely akár életet is megmenthet.

Ne habozz, tedd le a telefont, amint ilyen hívást kapsz! Minden pénzed veszélybe kerülhet!
Az autópályán való közlekedés sokak számára egyszerűbbnek tűnik, mint a zsúfolt városi utcákon, hiszen itt elkerülhetjük a szembejövő autók, a kacskaringós kanyarok és a lassú tempó okozta kihívásokat. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a KRESZ-szabályok betartása elengedhetetlen, és sokan sajnos elhanyagolják ezeket, ami az autópályán kifejezetten veszélyes helyzetekhez vezethet.
A sebesség, az előzés és az irányváltoztatás szabályainak betartása ugyanolyan fontos, mint bármely más közúton. A megnövekedett sebesség következtében a balesetek kockázata is jelentősen nő, ezért elengedhetetlen, hogy ezeket a szabályokat szigorúan betartsuk.
Az előéleti pontok száma könnyen növekedhet, ha a sofőr figyelmen kívül hagyja három KRESZ-szabályt az autópályán. Fontos, hogy a vezetés során mindig arra törekedjünk, hogy megőrizzük saját és mások biztonságát, elkerülve ezzel a baleseteket és a veszélyhelyzeteket.
Természetesen! Íme egy egyedi változat a „biztonsági öv” kifejezésre: **Védelmi öv** Ez a kifejezés a közlekedés biztonságának egyik legfontosabb eszközére utal, amely a balesetek során megóvja az utasokat a súlyos sérülésektől. A védelmi öv használata nemcsak kötelező, hanem életmentő is, hiszen stabilan tartja az utast a helyén, csökkentve ezzel a kockázatokat. Minden autóban alapfelszereltség, és a helyes használata elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez.
Ez a százszor ismételt szabály még mindig sokszor nem teljesül, pedig talán az egyik legfontosabb. Nem véletlenül figyelmeztetnek rá az út mentén gyakorta felbukkanó óriásplakátok is, hogy a biztonsági övet kötelező becsatolni. Mindig mindenki legyen bekötve az utastérben, hiszen ez életet menthet egy baleset vagy ütközés esetében, de még egy hirtelen fékezésnél is. Az autópályán vagy autóúton biztonsági öv nélküli vezetésért 5 büntetőpontot szabnak ki, ugyanez a szabálytalanság lakott területen csak 3 büntetőpontot eredményez.
A biztonsági öv használatával kapcsolatosan több kutatás és statisztikai adat áll rendelkezésre, amelyek világosan mutatják, hogy a "hárompontos" biztonsági övet viselők körében 50-60 százalékkal alacsonyabb a sérülések aránya, mint azoknál, akik nem használják azt. Magyarországon a közlekedők egyre inkább tudatában vannak a biztonsági öv fontosságának, és a használati arány folyamatosan növekszik. Jelenleg azonban a 77 százalék körüli átlagos használati arány — amely a hátsó üléseken mindössze 49 százalékra tehető — még mindig jelentősen elmarad az Európai Unió átlagától, ami aggasztó jelenség, és figyelmet érdemel a hatóságok részéről is.
A leállósáv nem arra szolgál, hogy pihenjünk, telefonáljunk vagy éppen étkezni üljünk le. Nem helyettesíti a parkolót sem, és tilos itt várakozni a forgalomra. Ezen a területen nem szabad közlekedési szabályokat megszegni, és nem használható balesetek utáni helyszíni beszélgetések lebonyolítására sem. A leállósáv elsődleges célja a járművek vészhelyzeti megállása, ezért fontos, hogy mindenki tiszteletben tartsa ezt a funkciót és elkerülje a felesleges tartózkodást rajta.
Bár egyes járművezetők sajátos módon közelítik meg a leállósáv használatát, a KRESZ egyértelműen rögzíti, hogy a sofőr csak abban az esetben állhat meg ott, ha a gépjármű műszaki hiba következtében már nem képes folytatni az útját.
A szabályok betartása érdekében fontos tudni, hogy a megállás, a megfordulás és a hátramenet végrehajtása az autópályák úttestjén és leállósávján 6 büntetőpontot eredményez. Hasonlóképpen, ha valaki a leállósávon halad, ugyancsak ennyi büntetőpontot kaphat. A leállósáv kizárólag sürgősségi helyzetekben használható, tehát tilos ott haladni, várakozni vagy megállni, kivéve, ha műszaki probléma indokolja a megállást.
Sebességkorlátozás
A jelenlegi magyar jogszabályok értelmében az autópályán való gyorshajtást a rendőrség helyszíni bírsággal és előéleti pontokkal is büntetheti. Veszélyes és felelőtlen magatartás, ha valaki a megengedett 130 km/h sebességet túllépi. A beharangozott KRESZ-változtatás ezt a sebességkorlátot kibővítené, hogyha érdekel, hogy milyen változások jöhetnek még a közlekedésben, akkor olvasd el a témában írt korábbi cikkünket is.