A benzin és a dízel ára akár 70-80 forinttal is csökkenthető lenne, ha a kormány nem terhelné meg annyira az üzemanyagokat adókkal.

A szakértők szerit az üzemanyagok árának fele adótartalom Magyarországon.
Az árfolyam változásaitól függően a benzin és a gázolaj ára Magyarországon akár 70-80 forinttal is csökkenthető lenne. Ehhez azonban szükség lenne arra, hogy a kormány a benzin és a gázolaj értékesítéséből származó csökkent bevételekkel is megelégedjen – állítják a 24.hu által megkérdezett több iparági szakértő.
A Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója, Bujdos Eszter szerint a kabinet mérsékelhetné a jövedéki adót (a kötelező minimum kevesebb, mint amennyi most az adó), az EKR-díjat, a kiskereskedelmi különadót, valamint az áfát is - utóbbit például 27-ről 20-21 százalékra. Ugyanígy vélekedik Holoda Attila energetikai szakértő is.
A 70-80 forintos mozgástér megértéséhez fontos, hogy átlássuk a jövedéki adó számításának alapjait. Az üzemanyagokra vonatkozó jövedéki adót literenként eurócentben határozzák meg, amely a benzin esetében 35,9, míg a gázolaj esetében 33 eurócent évek óta változatlan. Azokban az országokban, ahol nem használják az eurót, a jövedéki adó mértéke a megelőző év október 1-jei euróárfolyamon alapul, ami Magyarország esetében 379,83 forint volt. Ezen adatok figyelembevételével a benzin jövedéki adója 2025-re minimum 142,8 forintra, míg a gázolajé 131,3 forintra emelkedett volna.
A kormány 2025-től bevezette az inflációkövető adóemelést az üzemanyagok jövedéki adójában is, ami 4,1%-os növekedést jelentett. Ennek következtében a benzin jövedéki adója nettó 158,8 forintra, míg a gázolajé 148,76 forintra emelkedett. Ez azt sugallja, hogy a kabinet a 440 forintos euróárfolyammal kalkulált (benzin esetében), illetve 450 forintossal (gázolajnál), így a jelenlegi jövedéki adó Magyarországon 16 forinttal (benzin) és 17,46 forinttal (gázolaj) haladja meg az uniós minimumot. Ráadásul ehhez még hozzáadódik a 27%-os áfa, ami azt jelenti, hogy ha a jövedéki adó a minimumszinten lenne, literenként 20-22 forinttal olcsóbb lehetne a benzin és a gázolaj.
A magyar áfa szintje kiemelkedően magas, ami jelentős hatással van az üzemanyagok árára. Ha az Európai Unió átlagos 20%-os áfájára csökkentenék, az legalább 40 forinttal mérsékelné a literenkénti üzemanyagköltségeket.
Az árakba beépül egy külön tétel is, amely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség díját jelenti. Ez a díj a 90 napos stratégiai készlet tárolásáért felelős, és jelenleg 3,3 forintot tesz ki literenként. Továbbá, az üzemanyag ára felett egy másik terhet is megjelenik: az energiahatékonyságot ösztönző EKR-díj (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer), amelyet nem minden országban számítanak fel az üzemanyagok esetében. Nálunk az EKR-díj nettó 8,25 forint a benzinnél, míg a gázolajnál 8,84 forintot jelent.
A kiskereskedelmi különadó bevezetése újabb kihívás elé állítja a vállalkozásokat, hiszen 2024 januárjától már 3 százalékra emelkedik, ami húszszoros növekedést jelent az eddigi mértékhez képest. Az idei évben ugyanakkor lehetőség nyílik arra, hogy az üzemanyag-értékesítéssel kapcsolatos költségeket levonják az adóból, de a pontos végrehajtás részletei nem világosak a benzinkutak üzemeltetői számára Holoda Attila véleménye szerint.
A szakértők véleménye szerint a további drágító tényezők közé tartozik az is, hogy tavaly augusztusban emelték a tranzakciós illetéket, ami különösen érinti a benzinkutakat. Ez a költség például akkor merül fel, amikor az adót átutalják az államnak, és nyilvánvalóan beépítik az üzemanyag árának struktúrájába, hogy aztán ezt a terhet továbbháríthassák az állam felé. Bujdos és Holoda megállapítása szerint Magyarországon az üzemanyagárak körülbelül felét adók és illetékek teszik ki.
Tehát van lehetőség az árak csökkentésére, azonban Bujdos és Holoda egyetértenek abban, hogy a kormány nem valószínű, hogy ilyen lépéseket tenne. Holoda rámutatott, hogy a költségvetésnek elengedhetetlenül szüksége van a bevételekre, és az esetleges kieséseket nehéz lenne más forrásokból pótolni. A 24.hu további információkért kereste meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot, de válasz nem érkezett a lap megkeresésére.