A kormányhivatal a fontos szakmai vélemények figyelmen kívül hagyásával kívánja megteremteni a zöld lámpát a CATL akkumulátorgyárának.

A szakértők véleménye alapján a gyár számára kiadott engedély súlyos hiányosságokkal küzd. A kérdés most az, hogy a civilek jogi úton megtámadhatják-e ezt az engedélyt, amely elvileg nélkülözhetetlen a gyártási folyamat megkezdéséhez.
A Debrecenben létesülő CATL-gyár engedélyezési folyamatát érintően a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal bíróságtól kérte a hatósági engedélyekkel kapcsolatos, hiányosnak és jogilag kifogásolhatónak tartott szakvélemények kizárását – értesült a Telex. A kormányhivatal álláspontja szerint a szakértők nem voltak képesek az objektív bizonyítékok mérlegelésére, figyelmen kívül hagyták a releváns tényeket és nem vizsgálták meg a teljes iratanyagot, amely következtében elfogult véleményt alakítottak ki.
A bíróság tavaly azért hívta meg a szakértőket, hogy mérjék fel a CATL-üzem által érintett terület nagyságát, ezzel tisztázva, hogy a helyieknek van-e joguk perelni a szerintük elégtelen és a terület méretét alábecsülő engedélyezés miatt. A civilek csak abban az esetben indíthatnak pert a kormányhivatal ellen, ha bizonyítani tudják, hogy ők is a hatásterületen belül élnek, és ezt a kérdést hivatottak tisztázni az igazságügyi szakértők.
A szakértők véleménye szerint a gyár jelenlegi engedélye súlyos hiányosságokkal küzd: csupán a levegőminőség tekintetében felel meg az előírásoknak, míg a vízhasználat, a zajszennyezés, valamint a környék vízháztartására és élővilágára gyakorolt hatások kérdéseiben nem tudott meggyőző válaszokat adni. A kormányhivatal által kiadott engedély visszavonása komoly gondokat okozhat az üzem számára, mivel enélkül nem lenne lehetőség az akkumulátorgyártás hivatalos megkezdésére.
A CATL debreceni gyárának építése óriási költségeket emésztett fel - ezt mutatja a vállalat legfrissebb pénzügyi jelentése. A kínai tulajdonú akkumulátorgyár 2024-ben már 7,4 millió eurós (körülbelül 3 milliárd forint) bevételt generált egy modulgyártósoron végzett termelés révén. Ennek ellenére a veszteség elérte a 28,9 millió eurót, ami közel 11,5 milliárd forintnak felel meg. Ez a szám tovább rontotta a gyár kezdeti, már így is mínusz 2 milliárd forintos saját tőkéjét.
A CATL az utóbbi hetekben többször is a figyelem középpontjába került. Június végén a Telex beszámolt arról, hogy a tervezett 3000 milliárd forintos debreceni beruházásnak csupán a harmadát tudják megvalósítani. Ennek következtében elmarad a gyár építésének második üteme is. A háttérben több tényező húzódik, köztük Donald Trump vámháborúja, a vállalat működéséhez szükséges környezethasználati engedély ügyében folyó pereskedés, valamint az elektromos autók iránti kereslet csökkenése. A CATL legfrissebb pénzügyi jelentésében is foglalkozik ezzel a helyzettel: rámutatnak, hogy az Egyesült Államok által bevezetett "új vagy emelt vámok" komoly kihívásokat jelentenek az érintett cégek számára, de a CATL saját üzleti folyamataira gyakorolt hatásukat várhatóan nem tartják jelentősnek.
A Telex értesülését a vállalat június 26-án úgy cáfolta: "A CATL-központ szakemberei jelenleg felülvizsgálják a Debrecenben tervezett második cellagyár technológiáját és beruházási ütemtervét azzal a céllal, hogy a legfejlettebb, legalacsonyabb kibocsátású és energiahatékonyabb megoldások valósuljanak meg magyarországi telephelyén. A második ütem megvalósulása azonban sosem kérdőjeleződött meg" - áll a kínai cég közleményében.
A július 10-én közzétett pénzügyi beszámoló azonban feketén-fehéren fogalmaz: "A beruházás I. fázisára vonatkozó projekt továbbra is az ütemterv szerint halad, tervezett 2025-ös befejezéssel, és nincs változás a kapacitásban vagy az ügyfélmegrendelésekben az I. fázisra vonatkozóan.