A tudósok végre életre keltették azt, ami eddig csupán a sci-fi világában létezett.


Egy új korszak kezdetét jelentheti a felső nézetű videójátékok világában, ha az innovatív volumetrikus kijelző mozgó elemei biztonságban hagyják a felhasználók ujjait.

Az intelligens terepasztalként funkcionáló háromdimenziós kijelző koncepciója valahol a Halál bolygója című film világában született, majd James Cameron Avatarjában kapott új lendületet. A kilencvenes évek elején, amikor a felhasználói felületek fejlődését már előre láthattuk, a technológiai víziók formát váltottak: a vízszintes megjelenítés helyett a függőleges irányba orientálódtak. Ekkoriban Tom Cruise is egy futurisztikus nyomozásba kezdett a Különvélemény című filmben, míg Tony Stark a levegőben lebegő molekulákat manipulálta, hogy megalkossa a hihetetlen szuper-hurkatöltőt.

Ezek a lenyűgöző holografikus kijelzők olyan futurisztikus technológiák, amelyek valamiért eddig nem valósultak meg. Hologramokat már évtizedek óta tudunk létrehozni, és háromdimenziós kijelzők is léteznek. Azonban most először sikerült előállítani egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a megjelenő képeket kézzel érintve manipuláljuk. Ez az áttörés új dimenziókat nyithat meg a digitális interakciók világában.

A telefonunkon már teljesen hozzászoktunk a közvetlen interakciókhoz: egy gomb megnyomása vagy az ujjunk elhúzása a kijelzőn szinte másodlagos cselekvéssé vált. Ez a folyamat rendkívül természetes és ösztönös számunkra. A programunk lehetőséget biztosít arra, hogy ezt az intuitív interakciót 3D-s megjelenítések és manipulációk során is kihasználhassuk.

- Az új technika előnyeit részletesen bemutatta Asier Marzo, a Navarrai Egyetem professzora, aki a fejlesztés mögött álló ötleteket vázolta fel.

Marzo és kollégái egy saját volumetrikus kijelzőt hoztak létre. Az ilyen kijelzők nem csapják be a szemet, nem igényelnek különleges szemüveget sem, hanem egy adott térfogaton belül hoznak létre tényleg körüljárható háromdimenziós képet.

A celluloid világában is megfigyelhető trükk a nagy sebességű mozgás, amely rendkívül izgalmas élményeket nyújthat. Emlékezetes beszámolónkban korábban bemutattunk egy házilag készült eszközt, amely lehetővé tette a klasszikus Doom játék térbeli élvezetét. Az új-zélandi szakember, James Brown által tervezett kijelző igazi különlegesség: másodpercenként több mint háromszáz fordulatra képes pörögni, miközben a képet adja. A biztonság érdekében üvegbúra védi, hiszen a benne látható szörnyek megérintése komoly sérüléseket okozhat a gyorsan mozgó alkatrészek miatt.

A képpontok térbeli mozgása során szétszóródó objektum, a diffúzor, új szintre emeli a megvilágítást. Marzo csapata innovatív megoldásként merev LED paneleket helyettesített rugalmas szövetcsíkokkal. Ezek a szövetcsíkok dinamikusan rezegve funkcionálnak, mint egy áttetsző vetítővászon, miközben rugalmasságuknak köszönhetően biztonságosan megérinthetők.

A FlexiVol nevű rendszer ötlete egyszerűnek tűnik, megvalósítása azonban mégsem volt triviális. A diffúzor szalagok anyagával több megoldást is kipróbáltak a szilikontól a csíkokra vágott projektor ernyőig. Amikor ez megvolt, már csak azt a problémát kellett megoldani, hogy a benyúló kezek által deformálódó szalagok miatt a kép is torzult és fókuszt vesztett - ezt a vetítőn kellett korrigálni.

Bár a jelenlegi rendszer még csupán egy korai prototípus, az első 18 fős tesztcsoport rendkívül kedvezően értékelte azt. A résztvevők 94%-a úgy véli, hogy az egyszerű térbeli tárgypakolós feladat elvégzése sokkal könnyebben és intuitívabban zajlott, mint egy 3D egér használatával.

A szakértők jelenleg olyan innovatív megoldásokon dolgoznak, amelyek révén a szalagok gazdagabb tapintási élményt nyújthatnak. Úgy vélik, hogy ez a találmány különösen jól hasznosítható kiállítási környezetekben, ahol bárki, különösebb előkészületek nélkül, könnyedén odaléphet és felfedezheti a lenyűgöző új kivetítőt.

Related posts