Az autópályák átalakítása hatalmas energiatermelő központokká izgalmas lehetőségeket kínál. Képzeljük el, hogy a megszokott aszfaltburkolat helyett napkollektorokkal vagy szélturbinákkal dúsított útszakaszok terjednek el, amelyek nemcsak a közlekedéshez s


Ráskó Eszter után most Lakatos László is meglepett minket azzal, hogy az utolsó pillanatban lemondta az előadását, mivel sajnos rosszul érezte magát. Az esemény váratlan fordulata sokakat meglepett - a humoristák világában ez nem mindennapi eset! A színpad helyett most a pihenésé a főszerep. - fotóval dokumentálva.

A Szövetségi Autópálya-kutató Intézet (BASt) legújabb tanulmányában figyelemre méltó felfedezéseket tett a német szövetségi autópályák környékén. Összesen körülbelül 250 ezer olyan területet határoztak meg, amelyek kiválóan alkalmasak napenergia hasznosítására. Az intézet szakértői az eredményekről meglehetősen titokzatosan nyilatkoztak, annyit azonban elárultak, hogy a fejlesztésre váró potenciál a középső két számjegyű gigawattos tartományban helyezkedik el.

"Szeretnénk kiaknázni ezt a lehetőséget azáltal, hogy a szövetségi autópályák új építésének és bővítésének tervezésekor mindig ellenőrizzük, hogy a kapcsolódó területek milyen mértékben használhatók fel fotovoltaikus rendszerek számára" - mondta Susanne Henckel, az ügyben illetékes államtitkár. Összességében a terv az, hogy 2045-ig akár 430 gigawattos csúcsot is elérjék a németországi energetikai átálláshoz az ilyen bővítési projektekkel.

A gyorsforgalmi utak környezeti potenciálja jelentős részben az út menti területekből származik, amely 24-48 GWp közötti értéket képvisel. Ezt követi a zajvédő falak, amelyek 3,2-4,2 GWp energiát képesek generálni, míg a parkolóhelyek 1,0-1,2 GWp teljesítményre képesek. A zajvédő falak potenciálját 0,5-0,6 GWp-ra becsülték, ami figyelembe veszi, hogy a tetőfelületeken elérhető fotovoltaikus teljesítmény 0,13-0,14 GWp körüli értékű. A zajvédő falak esetében a napelemek rögzítésekor különös gondossággal jártak el, hogy megőrizzék a falak hangszigetelő képességét. Érdemes megemlíteni, hogy bizonyos falak oldalirányú bővítése lehetőséget adhat a méterenkénti energiatermelés növelésére. A kutatás során nem kerültek figyelembevételre azok az utcai területek, amelyeket tetőfedéssel lehetett volna megközelíteni.

Az adatkészlet rendkívül kiterjedt, több mint 250 ezer helyszínt foglal magában, így a területek automatikus elemzése válik szükségessé. Azonban ez a megközelítés nem feleltethető meg egy megvalósíthatósági tanulmány szigorú követelményeinek. A szükséges adatok, különösen a természetvédelmi és kompenzációs területekről, valamint a tulajdonosi struktúrákról, hiányoznak. Mivel a tanulmány során általánosított tényezőket vettünk figyelembe, nem állítható biztosan, hogy a projekt a megadott GWp skálán megvalósítható lenne.

A Bundes Autobahn GmbH ambiciózus céllal kíván egy országos katasztert létrehozni, amely az általa kezelt, potenciálisan hasznosítható területeket és létesítményeket foglalja magában. Ezt követően a vállalat célja, hogy felmérje, képes-e önállóan kiépíteni és fenntartani a szükséges rendszereket. Emellett lehetőséget lát arra is, hogy a jövőben önkormányzatok, helyi közösségek és befektetők számára adja át ezeket a területeket, a használati jogokat pedig a megújuló energiaforrások előállításához kapcsolja. A legfrissebb tanulmány szerint a Bundes Autobahn GmbH jelenleg a szükséges szerződéses feltételek véglegesítésén dolgozik.

Related posts