Részt vettünk azon az izgalmas eseményen, ahol részletesen bemutatták az új magyar Forma-1-es álomprojektet.

Magyarországon új kezdeményezés indult, amelynek célja, hogy a tehetséges fiatal autóversenyzők elérjék a Formula-1 világát. A magyar költészet napján bejelentett "Road to Formula-1" projekt lehetőséget kínál arra, hogy 2029-2030-ra ismét legyen magyar pilóta az autósport csúcsán. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a fiatal sportolók megfelelő szakmai és anyagi támogatást kapjanak. A szervezők, akik a nemzeti büszkeségre és önazonosságra hivatkozva magyar álomként emlegették az együttműködést, nemcsak újságírókat, hanem a magyar üzleti és politikai élet kiemelkedő alakjait is meghívták az eseményre. Tőlük várják a szükséges anyagi támogatást, amely lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy lépésről lépésre haladjanak a ranglétrán, egészen a csúcsra.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott meghívóban az állt, hogy január 22-én szeretettel várnak minket az Óbudán található Continental Golf Club sajtótermében. Mi pedig éltünk az alkalommal, és a magyar költészet napján meghallgattuk, milyen üzenetet szeretnének átadni a projekt megálmodói a hallgatóságnak.
Mikor megérkeztünk a helyszínre, azonnal éreztük, hogy itt komoly dolgokról van szó. A parkolóban sorakozó luxusautók magukért beszéltek: ezek az emberek nem kisvállalkozások irányítói. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a meghívottak között olyanok vannak, akik jelentős tőkével bírnak. Ők lehetnek azok a kulcsszereplők, akik anyagi támogatásukkal hozzájárulhatnak ahhoz, hogy legalább egy magyar tehetség eljusson az F1 világába.
Miután mindenki felfrissült a megérkezés után, kezdetét vette a beszédek sora, amelyet egy izgalmas kerekasztal beszélgetés követett. Az esemény bevezetőjeként megemlítették, hogy már több mint két évtized telt el azóta, hogy 2004-ben egy magyar versenyző debütált a Formula-1-ben. Azóta egy új generáció nőtt fel, és számos ifjú tehetség bontogathatja szárnyait, akiknek komoly esélyük nyílhat arra, hogy hazánkat képviselve álljanak rajthoz a világ egyik legnépszerűbb motorsport-sorozatában. A "Road to Formula-1" projekt célja, hogy ezt az álmot valósággá változtassa.
Zentai Péter, a Hilaris Hotels alapítója, a projekt nagykövete és fő támogatója hangsúlyozta, magyarként szeretnék azokat a honi fiatal tehetségeket támogatni, akik a Formula-4, a Formula-3, a Formula-2 és a Formula-1 világában képesek lehetnek jó eredményeket elérni.
Hozzátette: bízik abban, hogy a magyar innováció segítségével és a HUMDA akadémia szakmai támogatásával (no meg persze plusz anyagi támogatásokkal) meg tudják valósítani a kitűzött célokat. A sakkozóból lett üzletember úgy véli, az egész ország sikere lehet, ha megint szurkolhatnánk egy magyarnak az F1-ben. Szerinte olyan összefogásra van ehhez szükség, amelyben nem számít, ki melyik politikai oldalon áll.
Weingartner Balázs, a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnöke kifejtette, hogy 2022-ben elindítottak egy új támogatási programot, amely keretében 28 versenyző és két csapat részesült támogatásban. A következő évben pedig a rendszer bővült, így 29 versenyző és egy csapat kapott segítséget a fejlődéshez.
Tavaly év végén hosszasan beszélgettünk Weingartnerrel, aki rámutatott, hogy a HUMDA lehetőségei nem korlátlanok, arra képesek, hogy a fiatalok karrierjének korai szakaszában levegyék az anyagi terheket a szülők válláról, de aztán az F4 után már olyan akadályba ütköznek, amit önerőből nem tudnak megugrani.
Mit jelent ez a számok nyelvén? A HUMDA vezetője azt mondta, hogy az F4 előszobájának tekinthető gokart-világbajnokságon az éves költségvetés 500 000 euróba kerülhet, ez az F4-ben már egymillió euró, míg az F3-ban 1,2 millió euró.
Molnár Martin pályafutását az Index folyamatosan figyelemmel kíséri, és tavaly lehetőségünk volt részt venni az egyik versenyhétvégéjén, ahol a már 16 éves tehetséget követtük. Jelenleg az F4 Middle East Championship sorozatban versenyez, miközben a brit F4 idei szezonjára készül. Martin 2024-ben megnyerte az újoncok bajnokságát, és idén az összetett pontverseny megnyerése a célja.
Még egy lényeges részlet került napvilágra: a projekt megálmodói arra törekednek, hogy a támogatott magyar versenyzők teljesítményük révén annyira felkeltik a csapatok érdeklődését, hogy azok maguktól keressék őket meg egy ajánlattal. Így nem lenne szükségük arra, hogy ők maguk kopogtassanak minden ajtón.
Weingartner említette Franco Colapinto nevét, aki a 2024-es szezon során váratlanul lehetőséget kapott a száguldó cirkuszban, miután a Williams csapata megválta Logan Sargeant-től. Az amerikai pilóta számos anyagi problémát generált a már régebb óta nehézségekkel küzdő brit istállónál.
Úgy hírlik, az argentin pilóta menedzsmentje versenyenként 500 000 dollárt fizetett azért, hogy Colapinto autóba ülhessen. A 21 éves pilóta kilenc nagydíjon vett részt, vagyis ha helyes az értesülés, akkor 4,5 millió dollárt (csaknem 2 milliárd forintot!!!) kapott a Williams azért, hogy helyet szorítsanak neki a szériában arra a kilenc futamra. Ez is mutatja, mennyire drága sport az autóversenyzés a legmagasabb szinten.
Ezek a számok ijesztően hangozhatnak, de a szponzorációs folyamatokra rálátó szakemberek felhívták a figyelmet, hogy az F1-ben, az F2-ben, de akár már az F3-ban is megtérülhet a nagyobb befektetés, előbbi kettő esetében akár sokszorosan.
Rávilágítottak a közösségi média szerepére is, amely napjainkban már szinte elengedhetetlen a pilóták népszerűsítésében. A fiatalok által naponta használt platformokon való jelenlét kulcsfontosságú, hiszen ezek a felületek a figyelemfelkeltés elsődleges színhelyei. A modern sportolók lényegében önálló márkákká váltak, ami már korábban is téma volt lapunkban, amikor Őry Tamás, a Motorsport Talent Management ügyvezető igazgatója, erről beszélt.
Weingartner véleménye szerint Zentai Péter és csapata az üzleti kapcsolati hálózatukkal képesek meggyőzni a potenciális támogatókat arról, hogy ez egy igazán fontos nemzeti ügy. E projekt révén a társadalmi, gazdasági és politikai szereplők is megtalálhatják a számukra megfelelő szerepet és hozzájárulhatnak a közös célok eléréséhez.
Ahogy már írtuk, a 2022-es gokart-vb ezüstérmese, Hideg Ádám, valamint a tavalyi brit Formula-4-es sorozat újonc bajnoka, Molnár Martin a legesélyesebb, hogy 2029-2030-ra eljusson a Formula-1-be.
Ferencz Krisztián projektmenedzser hangsúlyozza, hogy a magyar tehetségek köre nem merül ki csak bennük, hiszen számos fiatal szakember létezik, akik a saját generációjukban figyelemre méltó nemzetközi sikereket értek el. Különösen érdemes megemlíteni őket név szerint, mivel hozzájárulásuk jelentős hatással van a szakmai közösségre és a nemzetközi porondra.
Munkálkodni kell azon a keretrendszeren, amely lehetővé teszi, hogy a magyar állam szellemileg és esetleg egyéb formában támogassa azt a törekvést, hogy ismét legyen Formula-1-es versenyzője hazánknak. Fontos megemlíteni, hogy az állam számít az üzleti szféra aktív részvételére is ebben a projektben, hiszen a Formula-1 nem csupán versenysport, hanem egy rendkívül költséges vállalkozás is. Jelenleg ennél többet nem tudunk elmondani, de a Miniszterelnökség részéről erős elköteleződés tapasztalható a kezdeményezés iránt. Most még csak a lelki támogatásunkkal tudjuk segíteni ezt a célt. A téma részletes kidolgozása a sportállamtitkárság feladata lesz, és Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár barátom kész arra, hogy a jövőben találkozzon az érintett felekkel és egyeztessen a további lépésekről.
- nyilatkozta az Indexnek Szalay-Bobrovniczky Vince, a Miniszterelnökség civil és társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára.
Szerdán az is elhangzott, hogy Hideg Ádám (aki tavaly a spanyol F4-ben állt rajhoz, és összesen 14 pontot szerzett) idén sorozatot és csapatot is vált: a 16 éves kaposvári fiatalember a háromszoros IndyCar-bajnok Alex Palou csapatához szerződik, és az Eurocup-3 nevű sorozatban gyűjti majd a kilométereket és a versenytapasztalatot.
A szezon május közepén kezdődik Ausztriában, a Red Bull Ringen, és egészen november közepéig tart, amikor Barcelonában zárul.
A Continental Golf Clubban nem beszéltek róla, de létezik egy másik, ehhez nagyon hasonló projekt, a Road to MotoGP, amit végigjárva a fiatal motorversenyzők eljuthatnak a motorkerékpársport legmagasabb osztályába, a MotoGP-be.
Tavaly év végén minden idők legsikeresebb magyar gyorsaságimotor-versenyzőjével, Talmácsi Gáborral készítettünk interjút, aki részletesen mesélt arról, hogy a háttérben dolgozó szakemberek mit tehetnek azért, hogy a fiatal magyar motorversenyzők beverekedjék magukat a világ legjobbjai közé.
Ebben a cikkben alaposan körbejárjuk, hogy a HUMDA milyen kritériumok alapján választja ki azokat a tehetséges fiatalokat, akik lehetőséget kapnak arra, hogy belépjenek a vállalat akadémiai programjába.