Tavaly a magyar vonatok utasai számos különféle dolgot hagytak hátra, amelyek közül néhány valóban meglepő volt. Az elfelejtett tárgyak között megtalálhatóak voltak a mindennapi használati eszközök, mint például mobiltelefonok és könyvek, de akadtak igazá
Hódi Pamela és Berki Krisztán közös gyermeke, Natasa, már 11 esztendős. A fiatal sporttehetség nemrégiben elismerésben részesült, ami tovább növeli a család büszkeségét.
Az elhagyott tárgyakat már három éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport, így akár a vasúton, akár buszjáraton vagy -állomáson felejtettek valamit, az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT-nél egyszerűen és gyorsan megtalálhatják értékeiket az utasok - irja a MÁV Csoport közleményében.
A 2024-es év során továbbra is sok értékes tárgyat felejtenek el az utasok a vonatokon és buszokon. Leggyakrabban mobiltelefonokat, kulcsokat, táskákat, kabátokat és tárcákat hagynak hátra, de a jegyvizsgálók és buszvezetők különféle meglepő eszközökre is bukkantak: például rollerre, bakelitlemezekre, autóülés-magasítókra és plüsselefántra. Az elveszett holmikat a vasút- és buszállomások forgalmi irodáiban gyűjtik össze, ahol a megtalálók átadják őket. A biztonság érdekében minden egyes tárgyat gondosan nyilvántartásba vesznek, így azok bekerülnek az adatbázisba. Az év során a vonatokon 16 ezer, míg a buszokon körülbelül 7 ezer talált tárgyat jegyeztek fel, összesen tehát mintegy 23 ezer elveszett holmiról van szó, amelyből 12,5 ezer végül visszakerült a jogos tulajdonosához.
Azok az utasok, akik fáradozásaik eredményeként sikeresen visszakapják a MÁV-csoportnál felejtett értékeiket, gyakran kifejezik hálájukat, legyen szó személyes találkozóról vagy írásos üzenetről. Például egy utas, aki január 23-án Debrecenből Tiszafüredre utazott, a jegyvizsgáló segítségével jutott vissza a vonaton felejtett táskájához, amit a debreceni pályaudvaron adtak le. Mivel a segítőkész munkatárs nevét nem tudta meg, a hálás utas a Facebookon tett közzé köszönetet az ismeretlen jegyvizsgálónak, aki végül a közösségi médiában is próbálta felvenni a kapcsolatot a táska tulajdonosával.
A MÁV-csoport 2022 tavasza óta vezeti közös adatbázisban a vonatokon és a buszokon, illetve az állomásokon elhagyott tárgyak listáját. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb a talált tárgyak fellelése, függetlenül attól, hogy vonaton, buszon vagy valamely állomáson felejtette az utas. Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek a tulajdonosok. A visszaszolgáltatás a MÁVDIREKT által megadott helyszínen lehetséges. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. A HÉV járművein és létesítményeiben talált tárgyakat a BKV kezeli.
Bankkártya és okmány esetében a tulajdonosa azonosíthatósága esetén, a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.) juttatják el a kártyát, okmányt. Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.
Általánosságban elmondható, hogy amennyiben a tulajdonos kiléte nem állapítható meg, a megtalált tárgyakat az adott állomáson nyolc napig őrzik, majd ezt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken jellemzően kilencven napig tartják meg. A romlandó élelmiszerek esetében azonban a tárolási idő sokkal rövidebb, és ha senki nem jelentkezik értük, akkor elkerülhetetlenül megsemmisítik őket.
A talált tárgyakkal kapcsolatos információkért látogasson el a következő weboldalra: https://www.mavcsoport.hu/ugyfelszolgalat/elvesztettem-hol-keressem. Itt részletes útmutatót talál a keresett tárgyak kezeléséről.