Holnap kerül sor az EU ambiciózus gázleválási tervének bemutatására, amelynek hátterében jelentős, több milliárd eurós tőke áll.


A tervek szerint kedden fogja nyilvánosságra hozni az Európai Bizottság azt az ütemtervet, amely fokozatosan megszüntetné az Európai Unió és Oroszország közötti energiahordozók importját – tájékoztat a Reuters. A célkitűzés az, hogy 2027-re teljesen leváljanak az orosz fosszilis energiahordozókról, azonban jogi és politikai kihívások nehezítik ezt a folyamatot, különösen a már meglévő hosszú távú szerződések miatt.

Az Európai Unió jelenleg földgázellátásának körülbelül 20%-a még mindig Oroszországra támaszkodik. Ebből körülbelül 15 milliárd köbmétert a Török Áramlat vezetéken keresztül szállítanak, míg a tavalyi év során további 25 milliárd köbméter cseppfolyósított földgázt (LNG) importáltak. Az Ukrajnában 2022-ben kezdődött orosz inváziót követően azonban az EU határozottan kijelentette, hogy a közeljövőben teljes mértékben csökkenteni kívánja az orosz energiaforrások behozatalát - a várva várt ütemterv pedig holnap érkezik.

A Bizottság jelenleg olyan jogi lehetőségeket vizsgál, amelyek lehetővé tennék az európai cégek számára, hogy

Kérjük, hogy a "vis maior" eljárásra hivatkozva szüntessék meg az orosz gázszerződéseket büntetés nélkül.

Ezen kívül azt is mérlegelik, hogy megakadályozzák az új szerződések létrejöttét orosz vállalatokkal.

A hírügynökségnek nyilatkozó jogi szakértők és elemzők kétségeiket fejezik ki a vis maior jogalap érvényességével kapcsolatban. Úgy vélik, hogy az orosz gázszállítások - még az ukrajnai konfliktus ellenére is - folyamatosan és zökkenőmentesen zajlottak, ami megkérdőjelezi a jogi érvelést.

A vis maior alkalmazásához szükséges, hogy a beszállító ne teljesítse a szerződéses kötelezettségeit - például ne szállítson gázt. De az orosz fél az elmúlt három évben folyamatosan teljesített

„Egyedivé kell tenni a szöveget” – hangsúlyozta Agnieszka Ason, LNG-szerződésekre szakosodott független energiajogász és az Oxfordi Energiakutató Intézet vezető kutatója.

Bármilyen szándékos uniós intézkedés, amely megpróbálná megakadályozni a szállítások lebonyolítását, valójában csak gyengítené a vis maior jogalapját – ez teljesen ellentétes a vis maior lényegével.

- tette hozzá.

Az egyedülálló és hatékony lépés a helyzet kezelésére az lenne, ha az Európai Unió megfontolná az orosz gázimport szankcionálását. Ennek végrehajtása azonban egyhangú jóváhagyást követel a tagállamoktól, s több ország – például Magyarország és Szlovákia – továbbra is határozottan ellenzi az energiaszankciókat Oroszországgal szemben.

A Gazprom és számos európai energiapiaci szereplő között már folyamatban vannak jogi viták a szerződések megszegése és elmaradt kifizetések okán. A hírek szerint ezek az ügyek összességében akár 18,5 milliárd eurós értéket is képviselhetnek.

A meglévő hosszú távú szerződések többsége úgynevezett "take-or-pay" záradékot tartalmaz, amely arra kötelezi a vevőt, hogy akkor is kifizesse a gáz árát, ha nem veszi át a teljes mennyiséget - akár a 95 százalékát is.

Az Európai Uniónak fontos lenne arra fókuszálnia, hogy a 2022 óta bekövetkezett változásokra alapozva támogassa a vállalatokat a szerződések újratárgyalásában. Ezáltal lehetőség nyílna arra, hogy a cégek tárgyalási úton lépjenek ki a számukra kedvezőtlen megállapodásokból.

- javasolta David Haverbeke, a Fieldfisher ügyvédi iroda egyik vezető szakértője.

Az ilyen körülményváltozásra való utalás a nehézségi záradék, más néven hardship clause keretein belül valósul meg. Ennek a záradéknak az a célja, hogy ha a szerződés teljesítése technikailag lehetséges, de a külső tényezők miatt az egyik fél számára aránytalanul megterhelővé válik, akkor a feleknek újra kell tárgyalniuk a szerződés feltételeit. Amennyiben a felek nem tudnak megegyezni például az ár, mennyiség vagy a futamidő módosításáról, a választottbíróság jogosult arra, hogy a szerződés egyensúlyának helyreállítása érdekében változtatásokat eszközöljön, sőt, végső esetben akár fel is bonthatja a megállapodást.

Haverbeke szerint egy másik megoldás lehetne, ha a jövőben az orosz LNG-vásárlásokat csak uniós közös beszerzési rendszeren keresztül engedélyeznék -

A javasolt intézkedés keretében mennyiségi korlátozások bevezetése történne.

Related posts