Két testvér, akik egész életükben együtt nőttek fel, meglepő döntést hoztak: mindketten beleszerettek ugyanabba a nőbe, és végül mindketten őt választották feleségül. Ez a szokatlan helyzet bonyolult érzelmeket és kihívásokat hozott magával, miközben prób


India vidéki részén két testvér ugyanazt a nőt vette feleségül, ezzel őrizve egy ősi hagyományt, egyúttal felháborodást keltve a nőjogi szervezetek körében. Habár a poliandria (többférjűség) Indiában tilos, néhány törzsi területen, többek között a Himalája vidékén legális, lehetővé téve, hogy egyes ősi hagyományok a 21. században is fennmaradjanak.

A vőlegények, Pradeep és Kapil Negi, ünnepélyes ceremónia keretében egy háromnapos esküvőn mondták ki a boldogító igent Sunita Chauhan-nak. Az esemény július közepén zajlott a gyönyörű Himalája hegyvidéken, Himachal Pradesh államában. A különleges pillanatokra több száz falubeli és rokon gyűlt össze, hogy megossza a fiatal pár örömét. A Hatti törzs tagjai, akik közel 300 ezer főt számlálnak, kis falvakban élnek a Sirmaur körzetben, ahol a hagyományok és a közösségi szellem szorosan összefonódik.

A szertartás alatt a Hatti törzsből érkezett hármas körbejárta a szent tűz lángjait, miközben a falu lakói népdalokkal kísérték őket, ünnepélyes hangulatot teremtve ezzel a különleges eseményhez.

"Nyilvános keretek között tisztelegtünk a hagyományaink előtt, hiszen büszkék vagyunk rá, és ez közösen hozott döntés volt" - nyilatkozta Pradeep az Indiai Sajtóügynökségnek. Testvére, Kapil kiegészítette: "Családként egységet alkotva állunk feleségünk mellé, biztosítva számára a támogatást, a stabilitást és a szeretetet." Az egyik testvér kormányzati pozíciót tölt be, míg a másik külföldön kamatoztatja tudását.

Miután két indiai testvér július 12-én egy hagyományos poligám esküvő keretében egyesült ugyanazzal a nővel, az esemény heves vitákat generált az ősi hagyományok és a nők jogainak kérdéséről Indiában. Az eset rávilágított arra, hogy a kultúra gyökerei mennyire összefonódnak a modern társadalmi elvárásokkal, és hogy a nők szerepe a társadalomban folyamatosan változik.

Az All India Democratic Women's Association (AIDWA) nevű nőjogi szervezet elítélte az esküvőt. "Az ilyen nők kizsákmányolása... ellentétes a nők alapvető jogával" - nyilatkozta Mariam Dhawale, az AIDWA főtitkára a helyi médiának.

Harshwardhan Singh Chauhan helyi törvényhozó védelmébe vette a szokást, mondván, hogy a többférjűség régóta hagyomány a sirmauriak körében. "Van egy szokásjogunk, amely védi a poliandriát" - hangsúlyozta az újságíróknak, miután a házasság fotói elterjedtek a közösségi médiában.

Kundal Lal Shashtri, a helyi Hatti törzs vezetője, az ősi indiai eposz, a Mahábhárata történetével érvelt a poligámia szokása mellett. A művészetek egyik legnagyobb remekművében Draupadi öt testvérével, a Pandavákkal lépett házasságra, amely a poligámia egyik legismertebb példáját kínálja. Ezt a hagyományt „Draupadi Pratha”-nak is nevezik, és az évszázadok során kulturális hivatkozási alapként, valamint a szokás legitimitásának forrásaként szolgált. A Mahábhárata e története nem csupán egy irodalmi alkotás, hanem mélyen gyökerezik a helyi kultúrában, formálva a közösség értékrendjét és társadalmi normáit.

A házasság a Hatti törzs hagyományos szokásrendszerének, a "Jodidaran"-nak megfelelően jött létre, és nem tekinthető különleges eseménynek. Az elmúlt hat év során a Hatti törzsben összesen öt ilyen házasságot kötöttek.

A poliandria egy különleges házassági forma, amelyben egy nő több férfival él együtt házasságban. Ez a jelenség viszonylag ritkábban fordul elő, mint a poligámia, ahol egy férfi több feleséget tart fenn. A poligámia különböző kultúrákban, mint például a himalájai közösségekben, Afrika bizonyos területein és az őslakos észak-amerikai csoportokban, széles körben elterjedt. Ennek a házassági formának számos funkciója van, többek között az erőforrások hatékony kezelése, a földtulajdon megőrzése, valamint a népességnyomás enyhítése.

Egyes társadalmakban a poliandria segít megőrizni a családi erőforrásokat és megakadályozza a földek felaprózódását az örökösök között. Például a testvérek megoszthatják a feleségüket, hogy megőrizzék a családi földet, elősegítve ezzel a férjek közötti együttműködést és a családi kötelékeket.

A poligámia gazdag történelmi hátteret hordoz magában, különféle indiai közösségek körében, ahol a gyakorlat jellemzően a társadalmi-gazdasági és környezeti kihívásokra adott válaszként alakult ki. E megközelítés sokféle formában és különböző térségekben jelent meg, tükrözve a helyi kultúrák és hagyományok sokszínűségét.

A Himachal Pradesh és Uttarakhand területén élő hegyi törzsek, köztük a paharik, a gaddik, a gujjarak és a kinnauraiak régóta alkalmazzák a testvérpoliandriát alkalmazkodási stratégiaként. A Tamil Nadu állambeli Nilgiri-hegységben élő toda közösség Dél-India egyik legjobban dokumentált példája a poligámia hagyományainak, ahol ez a gyakorlat szerves részét képezi a társadalmi struktúrának és a kulturális identitásnak, csakúgy, mint a Pandzsáb Malwa régióban.

A poliandria kifejezetten tilos az indiai törvények szerint, az 1955-ös hindu házassági törvény szigorú monogámiát ír elő a hinduk, buddhisták, dzsainisták és szikhek számára, míg az 1954-es különleges házassági törvény hasonlóan tilt minden poligám kapcsolatot, beleértve a poliandriát is.

A Nyilvántartásba vett törzsek különleges jogi mentességet élveznek az 1955. évi hindu házassági törvény 2. szakaszának (2) bekezdése értelmében. Ez a rendelkezés azt jelenti, hogy a törvény normái nem vonatkoznak rájuk, kivéve, ha a központi kormány hivatalosan más irányba tereli a helyzetet. Az érintett Hatti közösség számára 2022-ben került megállapításra ez a státusz a központi kormány által, ami jelentős mérföldkő a közösség számára.

Az alkotmány külön jogállást és védelmet biztosít a Nyilvántartott törzsek szokásainak, teret engedve olyan törzsi szokásoknak, mint a többférjűség, még akkor is, ha azok ütköznek az általános törvényi házassági joggal.

A törzsi hagyományok ugyanakkor alkotmányos keretek közé szorulnak, és nem léphetik túl az alapvető jogok védelmét. A Legfelsőbb Bíróság határozottan úgy véli, hogy a szokásoknak alkalmazkodniuk kell a változó társadalmi és jogi környezethez, és soha nem ellehetetleníthetik az egyének alapvető alkotmányos jogait.

A többférjűség jogi helyzete Indiában rávilágít a törzsi tradíciók megőrzése és az alkotmányos jogok tiszteletben tartása közötti állandó feszültségre. A nyilvántartott törzsek bizonyos házassági szabályok alól mentesülnek, ám a bíróságok egyre inkább vizsgálják e szokásokat az egyenlőség és a méltóság alapvető jogainak fényében. A Legfelsőbb Bíróság folyamatosan fejlődő joggyakorlata hangsúlyozza, hogy a hagyományos szokások nem maradhatnak változatlanok, hanem összhangban kell állniuk az alkotmányos értékekkel. A kulturális örökség védelme és az egyéni jogok közötti egyensúly keresése továbbra is meghatározza a többférjűséghez hasonló hagyományos gyakorlatokat körülvevő jogi klímát.

A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.

Related posts