Maranellóból érkezett a hír: a Ferrari egy olyan meglepetést szolgáltatott, amire senki sem volt felkészülve.

Történelmi pillanatnak lehettünk tanúi a Ferrari maranellói központjában, ahol a világ legikonikusabb sport- és luxusautó-gyártója leleplezte első teljesen elektromos modelljének terveit. Az esemény betekintés engedett a Ferrari jövőjébe: miként képes a márka az elektromos korszakban is megőrizni DNS-ét, azt az egyedi, semmihez sem hasonlítható vezetési élményt, amely nevét évtizedek óta a szenvedély és teljesítmény szinonimájaként említi. Ezzel párhuzamosan nagyot zuhantak a Ferrari részvényei, miután a vállalat igencsak visszafogott növekedési terveket ismertetett.
A Ferrari az Ferrari. Egyet jelent a folyamatos innovációval. Ezzel indokolta a jól ismert olasz luxusautó-márka, hogy - rendkívül impozáns környezetben, a vállalat új elektromosautó-részlegében, többek között az Index jelenlétében - bemutatta az első tisztán elektromos modelljét, a Ferrari Elettricát. Vagyis annak terveit, vázát, illetve az utóbbit alkotó egységet, min például a motort, vagy az egyedi fejlesztésű akkumulátort.
Benedetto Vigna, a Ferrari vezérigazgatója nyitotta meg a bemutatót, külön kiemelve: nem egyszerű technológiai váltásról, hanem egy új korszak kezdetéről van szó. Hangsúlyozta, hogy a Ferrari mindig is a határokat feszegette - Enzo Ferrari 1947-ben a V12-es mellett döntött, amikor mindenki más a kisebb motorokat választotta. Most ugyanezt a bátorságot kívánják megmutatni az elektromos korszakban is.
Ha nem innoválunk, nem érdemeljük meg a piacvezető nevet. Azért készítünk elektromos Ferrarit, mert meg akarjuk mutatni a világnak, hogy bármilyen technológiát képesek vagyunk a magunk, ferraris módján tökéletesen elsajátítani. Bátorság kell ahhoz, hogy folyamatosan kutassuk a lehetőségeket. A mi feladatunk, hogy újra és újra kijelöljük az autózás határait
- fogalmazott Vigna, egyedi stílusával és kifejező szavaival.
Az esemény jelentőségét különösen felerősíti, hogy éppen 25 évvel ezelőtt, 2000. október 8-án Michael Schumacher megszerezte első világbajnoki címét a Ferrari színeiben. Ez a dátum tehát nem csupán a pilóta karrierjének, hanem a maranellói gyár történetének is egy kiemelkedő mérföldköve.
A Ferrari számára az innováció mindig is szorosan összefonódott a versenypályák izgalmas világával. A legújabb stratégia középpontjában a "technológiai semlegesség" elve áll: a cég párhuzamosan dolgozik belső égésű, hibrid és elektromos hajtásrendszerek fejlesztésén. A V6-os, V8-as és V12-es motorok nem tűnnek el; éppen ellenkezőleg, folyamatosan alkalmazkodnak az alternatív üzemanyagokhoz és a friss szabályozásokhoz. Ugyanakkor a Ferrari nem csak követi a trendeket, hanem aktívan részt vesz a hibrid és elektromos technológiák fejlesztésében is, saját maguk készítik el a kulcsfontosságú alkatrészeket – például akkumulátorokat, e-tengelyeket, invertereket és motorokat. Ezt Gianmaria Fulgenzi, a vállalat fejlesztésekért felelős vezetője is megerősítette, aláhúzva a Ferrari elkötelezettségét az innováció iránt.
A Maranellóban megnyílt e-building lehetővé teszi a legfontosabb elektromos alkatrészek házon belüli gyártását, ami nemcsak a teljesítményt, hanem a technológiai egyediséget is biztosítja. Emellett új festőüzem is épül, amely a testreszabás lehetőségeit bővíti.
A vállalat kutatásai során a jövő technológiái is teret nyernek: innovatív adaptív aerodinamikai anyagok, szupravezető megoldások az elektromos motorokban, valamint digitális iker és by-wire rendszerek a járműdinamika területén.
A radikálisan új és innovatív megközelítés eredményeként megszületett Elettrica a legmodernebb technológiát ötvözi a páratlan teljesítménnyel és azzal a vezetési élménnyel, amely valamennyi Ferrarit megkülönböztet. Hű maradva a márka mérnöki és kézműves hagyományaihoz, az modell valamennyi fő komponensét házon belül fejlesztették és gyártják, hogy az új elektromos Ferrari is azt az egyedülálló teljesítményt és egyediséget nyújtsa, amit csak ez a márka képes biztosítani.
Az Elettrica a Ferrari több mint húsz éves fejlődési ívének csúcspontját képviseli, amely a villamosítás irányába tett merész lépésekkel indult el. Ez a kaland az első Forma-1-es hibrid megoldások bevezetésével vette kezdetét, és a 2010-es 599 HY-KERS prototípustól kezdve a 2013-as LaFerrari-n, majd a hálózatról tölthető SF90 Stradale és 296 GTB modelleken át egészen a legújabb, 849 Testarossa bemutatójáig tart. A Ferrari folyamatosan bővítette tudását és tapasztalatait, hogy megalkothassa azt az elektromos autót, amely a teljesítmény, a technológia és a dizájn terén egyaránt kiemelkedő.
A Ferrari már régóta tudatosan készül az első elektromos modelljének bemutatására, és ez a törekvés már a kezdetektől fogva világosan kirajzolódott: a márka csak akkor kívánja piacra dobni újdonságát, amikor a technológia lehetővé teszi a teljesítmény és a vezetési élmény olyan szintjét, amely hűen tükrözi a Ferrari örökségét. Jelenleg a projekt gyártásra kész állapotban van, és több mint 60 szabadalmaztatott innovációt foglal magában. A márka történetében először a karosszéria és a váz 75%-ban újrahasznosított alumíniumból készül, így járművenként 6,7 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, hozzájárulva ezzel a fenntartható jövőhöz.
Vizsgáljuk meg, milyen további jellemzők határozzák meg az Elettricát:
Az Elettrica nem csupán egy jármű, hanem egy intelligens, szoftvervezérelt élmény is. Minden egyes alkotóeleme – a motorok, a fékrendszer és az aktív futómű – egy központi digitális rendszer irányítása alatt működik. Ez a "digitális agy" nem csupán az alkatrészek együttműködését hangolja össze, hanem előre tudja jelezni a vezető szándékait is, ezáltal kivételes stabilitást és könnyed manőverezést biztosít a kanyarokban.
Ez a fejlesztés különösen fontos, hiszen sok elektromos luxusautónál hiányzik az a kifinomultság, amely a kanyarvételben különbözteti meg a sportautót a "nehéz elefántoktól". A Ferrari mérnökei egyértelművé tették: az Elettrica nemcsak gyorsulásban, hanem a kanyarokban nyújtott élményben is valódi Ferrari.
A Ferrari mérnökei világossá tették, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológia nem teszi lehetővé a kompromisszumoktól mentes, igazi szuperautók megalkotását. Ennek következményeként egy innovatív koncepció született, amely új lehetőségeket teremt a Ferrari számára: ezentúl azok is beléphetnek a márka világába, akik eddig csupán elektromos járművek vásárlására összpontosítottak.
A Ferrari és a hang – ezek a fogalmak szorosan összefonódnak egymással. Sok rajongó aggódott amiatt, hogy az elektromos átállás következtében a Ferrari "lelke" eltűnik. A mérnökök azonban egy innovatív megoldással rukkoltak elő: nem egyszerűen mesterséges motorhangot generálnak, hanem az elektromos hajtáslánc valós mechanikai és elektromágneses rezgéseit rögzítik szenzorokkal, majd ezeket felerősítik – akárcsak egy elektromos gitár esetében, ahol az erősítő adja meg a hangzás mélységét és karakterét. Ezzel a megközelítéssel a Ferrari hű marad a tradícióihoz, miközben a jövő technológiáit is magába foglalja.
Az elektronikus és mechanikus rendszerek harmonikus összeolvadása olyan különleges akusztikai élményt teremt, amely párhuzamot mutat a klasszikus belső égésű motorok jellegével, ugyanakkor tökéletesen alkalmazkodik az elektromos hajtáslánc egyedi jellemzőihez is.
A Ferrari megerősítette, hogy 2026 és 2030 között évente átlagosan négy új autót mutat be. Ez a dinamika egyszerre garantálja a folyamatos megújulást és az exkluzivitás fenntartását. A modellpaletta 2030-ra kiegyensúlyozott arányokat mutat majd: 40 százalék belső égésű motorral, 40 százalék hibrid meghajtással és 20 százalék teljesen elektromos hajtással.
Az Elettrica, a Ferrari új elektromos modellje, amelynek gyártása 2026 végén veszi kezdetét, nem csupán a már meglévő vásárlói bázist kívánja megszólítani. Érdekes módon, már most is számos gyűjtő és új autós érdeklődő jelezte, hogy kizárólag elektromos járművet szeretne látni a garázsában - ők lesznek az Elettrica első tulajdonosai. A Ferrari azonban világosan kifejezte, hogy...
A pontos darabszámot és az árat egyelőre még nem tették közzé, de már tudni lehet, hogy az autó a Ferrari "range model" sorozatának része lesz, és nem egy limitált kiadású szuperautóként mutatkozik be.
A Ferrari nem csupán a teljesítmény terén emelkedik ki, hanem a fenntarthatóság világában is új mércét állít fel. 2021 és 2024 között a Scope 1 és 2 kategóriákba tartozó kibocsátásaikat már 30%-kal csökkentették, és 2030-ra egy ambiciózus 90%-os csökkentést terveznek. A Scope 3, azaz a teljes értéklánc kibocsátásainak esetében pedig 2024-hez képest 25%-os csökkentés a cél. E célkitűzések megvalósításában kulcsszerepet játszik az újrahasznosított alumínium alkalmazása, amely több mint 75%-kal mérsékli a szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos alapanyagokhoz viszonyítva. Ezzel a Ferrari nem csupán autógyártóként, hanem az iparág élharcosaként is példát kíván mutatni a fenntarthatóság terén.
A vállalat vezetői hangsúlyozták: az Elettrica a teljesítmény és az innováció új korszakát nyitja meg, erősítve a márka örökségét az elektromos technológia fejlődése közepette.
A fenntarthatóság és a páratlan mérnöki kiválóság szimbólumaként az elektromos Ferrari új mércét állít a luxus elektromos sportautók világában - ezzel bizonyítva, hogy a Ferrari szellemisége még akkor is időtlen, amikor a mobilitás jövőjét öleli magához
- mondta Benedetto Vigna, aki hangsúlyozta: az Elettrica nem a belső égésű motorok helyettesítője, hanem egy új értelmezés. "Olyan, mint a vitorlás és a motorcsónak - mindkettő izgalmas, de másképp" - fogalmazott.
Kiemelte: az új autó bemutatásával a világnak azt üzeni, hogy Maranello az elektromos korszakban is elkötelezett amellett, hogy folyamatosan formálja az autózás jövőjét.
Az Elettrica bemutatása 2026-ban új fejezethez érkezik: ebben az évben kerülnek napvilágra a belső technológiai újítások és megoldások. Az év első felében pedig izgalmas várakozással tekinthetünk a modell nevének és külső dizájnjának felfedése elé.