A hanghatárt egy polgári repülőgép lépte át. | 24.hu

A Boom Supersonic XB-1-es repülőgép történelmi mérföldkőhöz érkezett, amikor sikeresen átlépte a hanghatárt, ezzel pedig az Egyesült Államok első szuperszonikus polgári légi járművévé vált – számolt be róla a Live Science. Az XB-1 január 28-án emelkedett a levegőbe a kaliforniai Mojave Air and Space Portból, és a teszt során lenyűgöző teljesítményt nyújtva elérte a Mach 1,1-et, ami a hangsebesség 1,1-szerese.
A 34 perces repülés során háromszor is felvette ezt az extrém sebességet.
A Boom Supersonic történelmet írt azzal, hogy független vállalatként elsőként lépte át a hanghatárt egy polgári repülőgéppel. Míg a legendás Concorde az Egyesült Királyság és Franciaország kormányainak együttműködésének eredményeként született meg, addig a Tupoljev Tu-144 a szovjet állam támogatásával készült. A Boom Supersonic ezzel a teljesítménnyel új fejezetet nyitott a kereskedelmi légi közlekedés világában.
A mostani teszt első fázisában a gép néhány perc alatt 10 300 méteres magasságig emelkedett, ezzel igazolva, hogy képes a rendkívül meredek emelkedésre. Ezután számos szubszonikus ellenőrzést hajtottak végre, majd szuperszonikus sebességre váltottak.
Amikor a Mach 1,1 sebességet elérték, aktiválták azt a rendszert, amely a jármű körül áramló levegőt figyeli. Az elemzés eredménye megnyugtató volt: a légáramlatok nem gyakoroltak negatív hatást a törzs integritására. Ezt követően a repülőgépet különböző manővereknek vetették alá, hogy alaposabban felmérjék képességeit.
Az XB-1 aerodinamikus, ívelt kialakítása és lefelé hajló orra jelentősen csökkenti a légellenállást, ami lehetővé teszi a repülőgép stabilitásának megőrzését és a sérülések elkerülését. Mivel a Boom Supersonic csak korlátozott légteret vett igénybe, a rekordsebességet mindössze néhány percig tudták fenntartani.
Nick Sheryka, az XB-1 program vezető repülési tesztmérnöke kifejtette, hogy rendkívül értékes adatokat sikerült összegyűjteniük. Hozzátette, hogy az összegyűjtött információk részletes elemzése várhatóan több napot vesz igénybe.
A vállalat ambiciózus elképzelése, hogy elindítja a Boom Overture-t, a szuperszonikus utasszállítót, amely a tervek szerint a 2030-as évektől kezdődően rendszeres légiközlekedési szolgáltatást nyújt majd. Ha a projekt sikeresen megvalósul, a transzatlanti utak időtartama kevesebb mint négy órára csökkenhet, míg a San Franciscóból Tokióba tartó járatok mindössze hat órát vesznek majd igénybe. Az XB-1 következő szuperszonikus tesztje jövő héten esedékes.