Rövid távú lakáskiadás: egy rejtett óriás csendben gyarapítja vagyonát a háttérből.


Február 18-án megrendezésre kerül a Portfolio Investment Day 2025, ahol a legkiválóbb szakértők osztják meg tapasztalataikat és stratégiáikat a befektetési lehetőségekről. Legyen szó részvényekről, állampapírokról, nyersanyagokról, kriptovalutákról, ingatlanpiacról vagy műtárgyakról, itt mindenre választ kaphatsz! Ne hagyd ki a lehetőséget, jelentkezz most!

Az Airbnb sikere abban rejlett, hogy a technológiai platform segítségével a magánembereknek is lehetősége nyílt belépni a turisztikai lakáskiadás jövedelmező területére a saját ingatlanjaik rövidtávú bérbeadásával. A platform a kereslet és a kínálat összekötésén túl a foglalást, a fizetést, kapcsolattartást és más egyéb funkciókat is magába foglalt, azonban a tevékenység üzletszerűvé válásával és a több ingatlant kezelő szereplők megjelenésével egyre több lett a járulékos adminisztráció.

Főleg akkor, ha az elérést maximalizálva a lakásokat több online felületre is feltöltötték (pl. Booking). A beérkező foglalásokat, adatokat jellemzően papíralapon vagy egy excel-táblában összesítették, ami nemcsak időigényes, de a hibázás lehetőségét is növelte. A probléma megoldását a piac egy központosított, integrált platformtól várta, amellyel valamelyik nagy szereplő áll elő, de ez végül elmaradt, helyette kisebb, külső SaaS (Software as a service) megoldások kezdtek terjedni.

A Guesty egy innovatív platform, amely a rövid távú bérbeadások kezelésére specializálódott. Az eszközök széles skáláját kínálja a vendéglátók számára, hogy egyszerűsítsék a foglalások kezelését, a vendégek kommunikációját és a pénzügyi tranzakciókat. De miért nem hallottunk eddig róla? Talán azért, mert a piacon még viszonylag új szereplőnek számít, vagy mert a hagyományosabb megoldások dominálják a figyelmet. Azonban az egyre növekvő igény a hatékonyabb és átláthatóbb bérbeadási rendszerek iránt valószínűleg hamarosan megváltoztatja ezt a helyzetet.

A Guesty az elsők között, 2013-ban indította all-in-one szállásmenedzsment megoldását, melynek lényege, hogy az ügyfél akár több száz kiadó szállást (időpontfoglalását, könyvelését, ügyfelekkel való üzenetváltást, fizetést stb.) tud egyszerre menedzselni, mindezt kiegészítve analitikákkal, jelentésekkel, automatizációs lehetőségekkel, igény szerint biztosítással, dinamikus árazással és egyedi honlapkészítéssel. De a leglényegesebb, hogy a platformon egy helyen integráltan kezelhetők a több oldalon (Airbnb, Booking) is meghirdetett szállások.

A teljes, globális szállásadó piac mérete tavaly elérte a 2,8 billió dollárt, amelyből a rövid távú szállások nagyjából 10%-ot tesznek ki. Ebből az ingatlankezelő cégek körülbelül 130 milliárd dollár éves foglalási értéket tesznek ki, ami megfelel a Guesty globálisan megcélozható teljes piacának, melyből jelenleg piacvezetőként 4,6 milliárd dolláros részt szakít ki.

A Guesty úgy tud 3,5%-kal piacvezető lenni, hogy a leggyakrabban használt alternatíva a piacon, nem más rövid távú kiadást kezelő szoftver, hanem a papír és ceruza, illetve az Excel

- mondta a Portfolio-nak Mencsik Gergely, a Széchenyi Alapok teljes ügyletet levezető menedzsere, aki azt is hozzáteszi, hogy hozzávetőleg 5 milliárd dollár bruttó foglalási érték folyik át a vállalaton keresztül, amely 60%-a Észak-Amerikából, 22%-a az EMEA régióból jön, Magyarországon, illetve a régióban egyelőre nincs képviselete és nem folytat marketing tevékenységet, ezért nem ismert, ettől függetlenül az oldal elérhető, a szolgáltatás hozzáférhető. A cég a terveknek megfelelően 2024 közepére vált EBITDA pozitívvá és lépte túl a 100 millió dolláros ARR-t, vagyis az előfizetés alapú, éves visszatérő árbevételt. A Guesty-ben rejlő potenciált jelzi, hogy a legutóbbi, series F befektetési körnél a világ vezető alapjai versengtek a "lead investor" pozícióért. Közülük végül a több mint 500 milliárd dolláros vagyont kezelő KKR & Co. Inc. lett a befutó, 60 millió dollárral.

A SZTA előtt egy hosszú távú stratégia tette lehetővé az új lehetőségek feltárását.

2022-ben az SZTA 20 millió dollárt fektetett a londoni központú Flashpoint harmadik alapjába (Flashpoint Venture Capital Fund III), és ekkor egy olyan előjogot is lefektettek a szerződésben, miszerint a Széchenyi Alapok értesítést és beszállási jogot kap azokról a társbefektetési lehetőségekről, amelyekről a piac normál esetben csak később, vagy egyáltalán nem szerez tudomást. Így nyílt lehetőség beszállni a Flashpoint második befektetési alapjának legjobban teljesítő portfóliócégébe, a Guesty-be.

"A korábbi alapkezelőkbe történő befektetésünk révén nemcsak a portfóliónk diverzifikálását tudtuk elérni, hanem új lehetőségek is nyíltak társbefektetések (co-investment) formájában, amelyekből sok értékes tapasztalatot szereztünk. Ezek a befektetések számos olyan klauzulát tartalmaznak, amelyek lehetőséget adnak a többletjogok érvényesítésére" - emelte ki Deme Géza, a Széchenyi Alapok elnök-vezérigazgatója. Egy késői tőkebefektetési kör során ugyanis már megjelenik egy másodlagos piac, ahol a korábbi angyalbefektetők, akik az első körökben léptek be, lehetőséget kapnak a tulajdonrészük értékesítésére.

A társaság jelenlegi státusza még nem éri el a tőzsdei cégek szintjét, ezért az árazása általában egy befektetési kör keretein belül válik igazán világossá. Ilyenkor a lead investor és a cég vezetése közötti megállapodás alapján alakul ki az ár, ami lehetőséget ad a korai befektetők számára, hogy jelentős kedvezménnyel jussanak hozzá a részvényekhez. Azonban fontos megjegyezni, hogy ebbe a körbe nem lehet csak úgy, az utcáról beugrani – figyelmeztetett a szakértő. Nem csupán a már meglévő kapcsolatok és jogok játszottak szerepet az üzlet tető alá hozásában; a befektetési kört irányító KKR, valamint a Guesty is alaposan átvizsgálta az összes résztvevőt, beleértve a 2 millió dollár értékben részvényeket vásárló Széchenyi Alapokat is.

Deme véleménye szerint a magyarországi befektetők kiemelkedő megítélését tükrözi, hogy sikeresen áthaladtak ezen a szűrőn. Ez a teljesítmény hosszú évek tudatos és kitartó munkájának gyümölcse. A részvényvásárlás révén pedig megszületett az alapkezelő első unikornis befektetése:

A vállalat folyamatosan növekvő árbevétele mostanra átlépte a 100 millió dolláros határt, ami az értékelési irányelvek alapján értékes unikornis státuszt biztosít számára.

- fűzte hozzá.

A befektetést megelőzően, a jelentős érdeklődés mellett, a vállalatban rejlő potenciál kiemelkedő volt. Míg a globális rövidtávú lakáskiadás piaca évente átlagosan 6-7 százalékos növekedést mutatott, a Guesty nem csupán fenntartotta ezt a növekedési ütemet, hanem évről évre kiemelkedő, kétszámjegyű növekedést ért el, ezzel egyre nagyobb szeletet kihasítva a piaci tortából.

A KKR stratégiája megerősíti, hogy a cég olyan vállalkozásokat keres, amelyekbe 100 millió dolláros tőkebefektetést tud végrehajtani. Célja, hogy ezeket a vállalatokat két-három éven belül a tőzsdére vezesse, és jelentős, két- vagy háromszoros szorzóval értékesítse részesedését. Ebből kiindulva a tőzsdére lépés itt is középpontba kerül, és az előkészületek már idén elkezdődhetnek. A tervek szerint 2026 első felére a NASDAQ-on való megjelenés is reális lehetőség, ami Mencsik véleménye szerint ideális időpont lenne a magyar alapkezelő számára a kilépéshez.

A cikk publikálását a Széchenyi Alapok támogatta.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Ez a dokumentum nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. A pontos jogi információk megismeréséhez kérjük, forduljon szakértőhöz.

Related posts