Az Oktatási Hivatal bemutatta a szakképzésben tanuló SNI-s diákok számára készült tankönyvet, amelyet a Tesco együttműködésével fejlesztettek ki.

A Tesco Akadémia munkatársai által létrehozott, az Oktatási Hivatal által kidolgozott tankönyvet kedden mutatták be, mely lehetőséget kínál SNI-s diákok számára, hogy elsajátíthassák az élelmiszer-eladó szakma alapjait. A brit áruházlánc az elmúlt 12 évben felhalmozott szakképzési tapasztalatait osztja meg ezzel a kezdeményezéssel az állammal, remélve, hogy ezzel biztosíthatja a munkaerő-utánpótlást.
Szokatlan együttműködésben készült tankönyvet mutatott be az Oktatási Hivatal (OH) és a Tesco áruházlánc: a 9-10. osztályosoknak szóló, az élelmiszer-eladó szakma oktatásához készült kiadványt kifejezetten a speciális nevelési igényű (SNI-s) diákoknak szánják, a szerzők pedig a Tesco saját utánpótlásképzéssel foglalkozó leányvállalatának, a Tesco Akadémiának a munkatársai.
Az Oktatási Hivatal (OH) olyan együttműködő partnert keresett, aki szakmai szempontból megbízható és a tantermek világát sem ismeri idegenként. Hajas Attila, az OH Tankönyvfejlesztési Osztályának szerkesztője elmondta, hogy a választásuk nem a cégen, hanem közvetlenül a Tesco munkatársain történt, akik tapasztalattal rendelkeznek a kerettantervek ismeretében és a tananyagfejlesztés terén, továbbá már dolgoztak gyermekekkel is. Az új tankönyv különösen az SNI-s diákok igényeire lett szabva, így a Tesco Akadémia szakértelme ezen a területen külön előnynek számított.
A Tesco Akadémia kiváló szakképzőhelyként mélyreható tapasztalattal bír a témában, és jól ismeri a diákok igényeit. Ezért ideális partner volt számunkra az SNI diákok számára készült tankönyv megalkotásában.
„Kérlek, tedd egyedivé a szöveget!” - mondta a szerkesztő, aki hozzátette, hogy a kiadvány gazdaságos működtetése komoly kihívások elé állítja őket. Hajas véleménye szerint azonban az államnak kötelessége, hogy megfelelő minőségű tananyagot fejlesszen, még ha ennek költségei is magasak. Az Oktatási Hivatal minden szakmában törekedett arra, hogy olyan partnereket találjon, akik rendelkeznek a szükséges szakmai és oktatási háttérrel a tankönyvek készítéséhez. Ennek ellenére nem minden területen sikerült ilyen együttműködéseket kialakítani, különösen mivel az új tananyagok kidolgozására mindössze néhány hónap állt rendelkezésre a hivatal számára.
Hajas véleménye szerint a tankönyv kifejezetten "tágabban értelmezett SNI-seknek" készült, azaz minden olyan diáknak nyújthat támogatást, akit különböző tanulási nehézségek hátráltatnak az ismeretek elsajátításában. Céljuk az volt, hogy a diákok mindennapi élményeire és tapasztalataira építve, gyakorlati megközelítéssel állítsanak össze tananyagot. Emellett fontos szempont volt, hogy a szöveg könnyen érthető legyen, így egyszerű mondatokból és több mint ezer illusztrációból tevődik össze, hogy a tanulók számára valóban befogadható és hasznos legyen.
A több mint 350 oldalas tankönyv kizárólag digitális formában érhető el, és ingyenesen hozzáférhető bárki számára az interneten. A készítők igyekeztek maximálisan kihasználni a modern technológia adta lehetőségeket, például QR-kódok segítségével oktatóvideókat kínálnak a tananyaghoz. Hajas véleménye szerint ezek a segédanyagok főként a tanórán kívüli felkészülést támogatják, de az OH munkatársa hozzáteszi, hogy a mobiltelefonok teljes kizárása nem indokolt a tantermi környezetben.
Hajas véleménye szerint az intézmények kulcsszerepet játszanak abban, hogy a diákok hozzáférjenek az online elérhető tankönyvekhez. Hangsúlyozta, hogy egy ekkora terjedelmű könyv kinyomtatott formában ijesztőnek tűnhet a gyerekek számára, míg digitális formában sokkal könnyebben emészthető. A szerkesztő úgy véli, hogy bár az online tankönyv hasznos segédanyag, a valódi készségfejlesztés a tanórák során történik. Ennek a folyamatnak a sikeressége azonban nagymértékben a pedagógusok és a szülők együttműködésén múlik – ezt különösen a koronavírus-járvány tapasztalatai világították meg. Hajas kiemelte, hogy a szülők számára módszertani támogatásra van szükség, különösen a speciális nevelési igényű gyerekek esetében.
A Tesco Akadémia 2012-ben alakult meg, és egyedülálló kezdeményezésnek számít Magyarországon, hiszen a vállalat más országokban nem üzemeltet hasonló leányvállalatot. Az Akadémia fő célja, hogy a szakmai és felnőttképzés keretein belül hatékonyan támogassa az anyavállalat szükségleteit. A 2019-es szakképzési reform jelentős változást hozott a működésükben, hiszen ekkor a duális képzési forma került előtérbe. László Gábor, az Akadémia intézmény- és minőségbiztosítási vezetője elmondta, hogy ez az átmenet még napjainkban is folyamatban van, mivel a régi rendszerhez való alkalmazkodás sok kihívást jelent. Jelenleg az Akadémia több mint 2800 diák képzését irányítja, akiknek a kereskedelmi ismeretek elsajátításában egy ötfős csapat segít, amely tagjai mindannyian 10-15 éves tescós tapasztalattal és felsőfokú végzettséggel rendelkeznek saját területükön.
A Tesco elkötelezett amellett, hogy hosszú távú perspektívát biztosítson a náluk tanuló diákok számára. Erről Túróczi Norbert, a Tesco-Global Zrt. HR-vezetője nyilatkozott, hangsúlyozva, hogy a munkahelyi tapasztalat megszerzése jelentősen növeli annak esélyét, hogy a fiatalok a cégnél folytassák karrierjüket. Túróczi kiemelte, hogy a végzős diákjaik körülbelül 20 százalékának kínálnak munkalehetőséget, és ha ebből 5-10 százalék tartósan a Tescónál marad, már az is örömmel töltené el. A vállalat célja, hogy a jövőben 5-10 olyan boltvezetőt neveljen ki, akik az Akadémiáról indultak, így biztosítva a folyamatos utánpótlást és fejlődést.
A Tesconak jelenleg mintegy 7000 kiskereskedelmi alkalmazottja van, az ő átlagéletkoruk 40-42 év, ezt a cég idővel csökkenteni szeretné. Túróczi szerint előnyben vannak más szakmákkal szemben, mert sok szempontból változatosabb, érdekesebb az áruházi munka. A mostani tankönyv a vállalat sokszínűségi céljai miatt is fontos, de ezek eléréshez érzékenyítésre és tréningekre is szükség van a HR-vezető szerint. A Tesco támogatja az üzletvezetőket a megváltozott munkaképességű (mmk) alkalmazottak integrálásában, aminek köszönhetően már több mint 400 mmk-s munkavállalója van az áruházláncnak.
László Gábor úgy látja, hogy a láncnak nagy cégként élen kell járnia a társadalmi felelősségvállalásban, ennek része az SNI-s diákok támogatása, de igyekeznek azokat is segíteni, akik nem tudnak bekapcsolódni a szakképzésbe, több műhelyiskolával is együttműködnek, hogy segítsenek a hátrányos helyzetű tanulóknak eljutni egy szakma megszerzéséig. "Vannak, akik olyan közegből érkeznek, ahol még nem láttak munkahelyet" - magyarázza László, szerinte ugyanakkor a helyszín és a lehetőség biztosításával ezeknek a gyerekeknek is tudnak segíteni.
Az Akadémia napjainkban a felsőoktatásban tanuló fiatalok számára is értékes támogatást nyújt. A Romaster program keretein belül jelenleg három diákot mentorálnak a Tesco munkatársai. E program során a hangsúly nem csupán a szakmai ismeretek átadásán van, hanem a mentori támogatás széles spektrumára terjed ki, beleértve az anyagi és életvezetési tanácsadást is. Céljuk, hogy a fiatalok versenyképes tudással és egyenlő esélyekkel léphessenek be a munka világába.