Uniós szinten új támogatási lehetőségek nyílhatnak meg az elektromos járművek számára.

Az Európai Bizottság ígéretet tett arra, hogy segítséget nyújt a nehézségekkel küzdő európai autóparnak. A tervek szerint uniós szintű támogatásokkal ösztönöznék az elektromos járművek iránti keresletet. A tisztviselők jelenleg is dolgoznak az ösztönző program részleteinek kidolgozásán - írta a Financial Times.
Teresa Ribera, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke, a davosi Világgazdasági Fórum keretein belül adott interjút a Financial Times-nak. Kifejtette, hogy az unió vezetése egy átfogó, európai szintű intézkedéscsomag kidolgozását mérlegeli, amely alternatívát nyújtana a nemzeti támogatásokkal szemben.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy miként alakíthatnánk ki egy olyan páneurópai megközelítést, amely lehetővé tenné az intézkedések egyszerűsítését, elkerülve a nemzeti támogatások bonyolult rendszerét.
- fejtette ki Ribera.
Az alelnök óva intett attól, hogy versengés alakuljon ki a nemzeti modellek között. Olaf Scholz német kancellár kedden elárulta, hogy a bizottság fontolóra vette az általa javasolt uniós támogatási programot.
A német kormány 2023-ban váratlanul leállította saját támogatási programját, ami drámai módon hozzájárult az elektromos autók értékesítésének jelentős visszaeséséhez.
Az Európai Autógyártók Szövetsége rámutatott, hogy az uniós tagállamok közül sokan különféle ösztönző programokat kínálnak az elektromos autók beszerzéséhez. Ugyanakkor a támogatási feltételek jelentősen eltérnek az egyes országokban, és sajnálatos módon több tagállamban egyáltalán nem áll rendelkezésre vásárlási támogatás.
Brüsszel számára kihívást jelentene egy olyan rendszer kidolgozása, amely megfelel a WTO-szabályoknak, ugyanakkor elkerülné, hogy a támogatások a gyorsan növekvő piaci részesedéssel rendelkező kínai autógyártókhoz kerüljenek.
Ribera hangsúlyozta, hogy a gyors villamosítás és az európai márkák versenyképességének megőrzése között egy összetett egyensúlyt kell kialakítani.
A biztos határozottan elutasította a belső égésű motorral működő új autók értékesítési tilalmának 2035-ös határidejének elhalasztását, hangsúlyozva, hogy az autóiparnak "kiszámíthatóságra és világos irányelvekre" van szüksége. Ugyanakkor a jövőbeli rugalmasság érdekében nyitott az éves elektromos jármű értékesítési célok és a kapcsolódó bírságok átgondolására.
Ribera véleménye szerint elengedhetetlen, hogy a jogszabályt úgy alkalmazzák, hogy támogassa a benzin- és dízelmotorok fokozatos eltávolítását, hiszen ez a fő célkitűzés. Az alelnök kész arra, hogy bővítse a technológiatranszfer követelményeit azon külföldi autógyártók számára, akik az Európai Unió területén terveznek gyártóüzemeket létrehozni.