Valami komoly probléma rejlik a Budapest és Balaton közötti kerékpárúttal – nem szabadna a kerékpárosokat kizárólag erőből megvádolni.

Az elmúlt napokban két tragikus baleset történt, és volt, aki azzal a megjegyzéssel zárta le a beszélgetést, hogy a biciklisek túl gyorsan pedáloznak, ezért nekik jobban kellene figyelniük. De sajnos ez a megközelítés nem oldja meg a problémát.
Két napon belül két tragikus baleset történt ugyanazon a helyszínen, egy kifejezetten kerékpárosok számára kialakított úton.
Egy halott, egy életveszélyesen megsérült kerékpáros.
De várjunk egy pillanatra! Csak ez az egyetlen indok létezik? Vagy talán itt az ideje, hogy alaposabban körülnézzünk az úton, ami előttünk áll?
A 108 kilométeres és 5 milliárd forintból készült Budapest-Balaton kerékpárutat annak idején nagy csinnadrattával adták át, az ígéret szerint ez lesz a Balaton-álom két keréken.
Az etyeki szakaszon bekövetkezett tragikus baleset és a súlyos sérülések sajnálatos módon rávilágítanak arra, hogy ez a korábbi álom most rémálommá változott. Az út bizonyos részei életveszélyt rejtenek magukban.
Már 2023-ban a Telex beszámolt arról, hogy a bringautat vizsgálva olyan szakaszokat is találtak, ahol a BuBa (Budapest-Balaton kerékpárút) kifejezetten veszélyes lehet.
Az arra közlekedő mezőgazdasági járművek számos kavicsot és földet hoznak magukkal a betonfelületre, ami egyáltalán nem kedvez a 40-50 km/órás sebességgel haladó kerékpárosoknak.
Képzeld el, hogy egy kockázatos útszakaszon tekerés közben, hiába van rajtad a bukósisak, a veszély mindig ott leselkedik. Ez a helyzet igazi adrenalinlökettel jár, de a bátorságod próbáját is jelenti.
Természetesen a legegyszerűbb megoldás az lenne, ha azt mondanánk, hogy mindenkinek jobban kellene figyelnie.
De ez csupán az egyik nézőpont. A másik aspektus pedig az, hogy
Miért nem úgy tervezik és építik meg a kerékpárutakat, hogy maximálisan minimalizálják a lehetséges veszélyeket?
Aki biciklizik, az tudja, hogy a jó kerékpárút nemcsak kátyúmentes, sima felületű,hanem logikus kialakítású, belátható és biztonságos is. Egy rosszul megtervezett kanyar, egy túlságosan szűk vagy lejtős rész nem hiba - hanem balesetveszély. És balesetből most már elég volt.
Ideje lenne, hogy ne csak a bringások vállára tegyük a felelősséget. Igen, a sebességet kontrollálni kell. Igen, figyelni kell. De ha az út veszélyes, azt ki kell javítani. Nem?
Pár éve a Check Engine tesztelte az útvonalat, és ők is felhívták a figyelmet a problémákra és a kockázatokra: