Dízeljárműve van? Készüljön fel, mert 2026-tól minden átformálódhat!
Házasság első látásra - Rita durván kiakadt Sanyára: "Tapadnak a muslicák a rohadt gyümölcsre" - videó
A dízelmotorok, amelyek évtizedek óta a megbízhatóság és a gazdaságos üzemeltetés szimbólumaiként hódítottak, most egy olyan szabályozási vihar szívében találják magukat, amely alapjaiban változtathatja meg a piacot. 2026-ra várhatóan elérkezik az a kritikus pillanat, amikor a dízel üzemanyag költségei és fenntartási kiadásai sokak számára már nem lesznek elérhetők.
A közelmúlt árrobbanásának hátterében az új Euro 7 emissziós szabvány áll, amely a környezetvédelem terén eddig soha nem tapasztalt követelményeket vezet be. A szabvány nem csupán a kipufogógázok szennyezőanyag-kibocsátására vonatkozik, hanem a fékek és gumiabroncsok által kibocsátott részecskék figyelemmel kísérését is előírja.
Ez az autógyártók számára több milliárd eurós befektetést jelent. A Renault, a Peugeot, a Ford, a Volvo, a Mercedes-Benz és a Volkswagen már megkezdte, vagy bejelentette dízelmotorjaik fokozatos kivezetését. Az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége alapján a dízelmotorok gyártása a közeljövőben gazdaságilag fenntarthatatlanná válik, ami miatt a modellválaszték drasztikusan csökkenni fog.
A szabályozások mellett az adópolitika is egyre inkább a dízelautók ellen fordul. Franciaország és Németország már korábban eltüntette a dízeljárműveket támogató adókedvezményeket, sőt, számos ország újabb adóterheket is bevezetett, hogy csökkentse a dízel üzemanyag használatát.
Eközben egyre több európai metropolisz dönt a régebbi dízelautók kitiltása mellett, különösen a belvárosokban. Párizs, Berlin, Brüsszel és Milánó csupán néhány példa azon nagyvárosok sorából, ahol a szabályozások már aktívan életbe léptek. Ezek a korlátozások először az új autók eladásainak csökkenéséhez vezetnek, majd a másodlagos piacon is zűrzavart okoznak: míg a régi dízelmodellek értéke folyamatosan csökken, az új és korszerű dízelautók ára a ritkaságuk miatt drámai magasságokba emelkedik.
Az ACEA és az AutoScout24 legfrissebb előrejelzései alapján 2025-ig a dízelautók piaci részesedése akár 30%-kal is csökkenhet. Ez azt is jelzi, hogy 2025 lehet az utolsó lehetőség, amikor még érdemes dízelüzemű járművet beszerezni; ezt követően a dízelautók esetleg az átlagfelhasználók számára egyfajta luxuscikké válhatnak.
A jövőben a dízel várhatóan csak a teherfuvarozásban vagy a speciális járművekben marad életképes. Az átlagfogyasztó számára viszont az elektromos meghajtás lesz az új norma. Az uniós szabályozások világos üzenete: a dízelkorszak véget ér. Ha dízelautót tervez vásárolni, ne várjon 2026-ig. Az árak emelkedése csupán idő kérdése - írja az Autoviny.