Felfedték a Tesla rejtélyét: évek óta tisztában vannak az autóik alkatrészeinek hibáival.
Számos balesetet okoztak a meghibásodások, ám a vállalat a gyártási hiba helyett gyakran külső tényezőket okol
A gyakorlatban ez az eset így zajlott le, ahogy azt a Reuters egy cikkében részletezte. Egy frissen beszerzett Tesla Y tulajdonosa, Jain Shreyansh, az első útján még teljesen elégedett volt új autójával. Azonban az öröme gyorsan szertefoszlott: másnap, amikor feleségével és hároméves lányukkal együtt besétáltak a kocsiba, és egy alacsony sebességgel befordultak egy utcába, hirtelen az első kerék levált, míg az autó alváza nagyot csapódott az útnak. "Ha ez autópályán történt volna, az igazi tragédia lett volna" - nyilatkozta később a Tesla tulajdonosa az auto-swiat.pl portálnak.
Még a szinte vadonatúj autók esetében is előfordulhatnak problémák, ez sajnos elkerülhetetlen. A normális üzletmenet keretein belül a gyártók általában elismerik a hibákat, és igyekeznek megoldani azokat, akár javítással, akár csere révén, hogy megnyugtassák a vásárlóikat. Most azonban egy különös eset történt. A Tesla tájékoztatása szerint a problémát a hajtáslánc meghibásodása okozta. Az autó, amely mindössze 24 órája került a tulajdonosához, súlyos károkat szenvedett el, mivel a kerék és felfüggesztés elemei egy hibás lengőkar és kormánycsukló-csatlakozás következtében törtek el. A tulajdonos, aki szembesült a helyzettel, egy kezdeti üzenetet kapott a szervizközponttól, amelyben arról értesítették, hogy nem találtak külső okot a meghibásodásra, és a gyártó vállalja a javítás költségeit. Néhány nappal később azonban újabb levelet kapott, amelyben az állt, hogy az autót alaposan átvizsgálták, és a hiba forrása a jobb első felfüggesztés korábban bekövetkezett, külső tényezők által okozott sérülése volt.
A Tesla sajnálatos módon olyan helyzetbe került, hogy a tulajdonos mindkét állásfoglalást írásban kapta kézhez. A javítások, amelyek költségeit a biztosító csak részben térítette meg, három hónapon át húzódtak. Végül Jain Shreyansh 10 000 dolláros veszteséggel volt kénytelen megválni a Teslától.
Oknyomozó újságírók információi alapján Jain Shreyansh a sok tízezer Tesla-tulajdonos egyike, akik az utóbbi hét év során különböző modellekben felfüggesztési és kormányzási problémákkal szembesültek. Emellett ő is azok közé tartozik, akiket azzal vádolnak, hogy ezek a problémák saját hibájuk következményei.
Az újságírók hozzájutottak a Tesla belső szervizdokumentumaihoz, és több mint 20 autótulajdonossal folytattak beszélgetéseket. Emellett kilenc korábbi vezetőt és szerviztanácsadót is meginterjúvoltak. A felfüggesztéssel kapcsolatos problémákat érintő belső anyagokban olyan kifejezések találhatóak, mint a "meghibásodás" és a "probléma".
Megdöbbentő kép bontakozik ki a Tesla korábbi alkalmazottainak kijelentéseiből: a Tesla évek óta tudott a problémáról és annak mértékéről, ami jóval nagyobb volt, mint amit az ügyfelekkel és az illetékes közigazgatási szervekkel közöltek.
A Tesla 2016 és 2022 közötti belső dokumentumai részletesen foglalkoznak az olyan alkatrészek elemzésével, amelyek hibaszázaléka meghaladja az átlagos értéket. Ezen iratok emellett tartalmazzák a szerviztanácsadók számára készült útmutatásokat is, amelyek célja, hogy segítsenek nekik abban, hogyan kommunikálják az ügyfelek felé, hogy a problémás alkatrészek kezdetben nem voltak hibásak.
A dokumentációban szereplő adatok között találhatók olyan balesetek is, amelyek 90 km/h sebességnél magasabb tempónál következtek be, például a kerekek leválása következtében. A Tesla műszaki csapata legalább 11 olyan esetet elemzett 2018 és 2021 között, melyeket felfüggesztési, kormánymű- vagy kerékrögzítési problémák idéztek elő.
A Reuters munkatársai szerint a Tesla esetében a vásárlók okolása és a biztonsági intézkedések laza kezelése nem csupán véletlen egybeesés, hanem a vállalat sajátos "kultúrájának" kifejeződése.
Az autók világában érdemes egy pillanatra megállni, hogy átgondoljuk, miként hirdette Elon Musk cége a járművek félautonóm képességeit, mint például az Autopilotot. Valójában ez a funkció nem más, mint különböző márkák által már régóta használt technológiák elegye: az adaptív sebességtartó automatika és a sávtartó asszisztens kombinációja. Míg a többi autógyártó általában óvatosan kezeli a még kiforratlan, és a túlzott használat esetén potenciálisan veszélyes rendszereket, a Tesla éppen az ellenkező utat választotta. Ez a megközelítés számos balesethez és kritikus helyzethez vezetett, amelyek sok esetben bírósági perekhez folytak, és súlyos kártérítési követeléseket eredményeztek az áldozatok vagy az őket képviselő családok részéről.
Elon Musk és csapata nem válaszoltak a Reuters újságíróinak alapos kérdéseire. 2020 elején a gyártó határozottan elutasította az autói felfüggesztési és kormányrendszeri problémáit, a felelősséget pedig az ügyfelekre hárította, akik "helytelenül használják" (vagyis "nem tudják, hogyan kell jól vezetni") járműveiket.
A belső gyártói dokumentációk említést nyernek arról, hogy felmerül a lehetőség, miszerint az alkatrész-beszállítók felelősséget vállalhatnak a gyenge minőségből adódó költségekért. Továbbá, az is kiderül, hogy e hibák forrásai jól ismertek, és gyakran olcsó, ám biztonságilag kockázatos alkatrészekhez köthetők.
A Tesla Kínában hasonló kihívásokkal nézett szembe, mint másutt, ahol több felfüggesztési problémával összefüggő balesetről és számos súlyos meghibásodásról érkezett jelentés. E konkrét esetekben a szükséges javítások a garanciaidőn belül történtek, de amikor a hiba a gyártói garancia lejárta után merült fel, a Tesla "jóindulatú gesztusként" ingyenesen ellátta az autók javítását. A vállalat döntése tehát nem egy önkéntes visszahívás volt; a folyamat elindítása pedig jelentős időt vett igénybe, köszönhetően a Kínai Járműbiztonsági Hivatal nyomásának.
Az ügyfelek megtévesztésére és a javítási költségekkel való megterhelésére irányuló taktika alkalmazásának okai prózainak bizonyulnak. A Reuters adatai szerint a Teslák garanciális javítási költségei egyes években a több százmillió dollárt is elérték, ami jelentősen csökkentette az egész üzletág jövedelmezőségét.