Mint Makó a szomjúságtól: a képviselő-testületi ülésen előkerül a szonda, de valószínűleg inkább a rendeletet fújhatják.


Októbertől új szabályozás lépett életbe Makón, amely a tiszta fej dominálását hirdeti. A testületi ülés vezetője ezentúl jogosult lesz arra, hogy kiküldje a teremből azt a képviselőt, akiről úgy véli, hogy ittas vagy bármilyen tudatmódosító szer hatása alatt áll. Ezt a rendeletmódosítást a kormánypárti többségű testület szeptember végén fogadta el. Felmerülnek kérdések a szokatlan döntés mögött meghúzódó indítékokról, arról, hogy a lépés mennyire felel meg a jogszabályi kereteknek, és hogy a gyakorlatban hogyan tervezik megvalósítani mindezt. Továbbá érdemes elgondolkodni azon is, hogy a hazai politikai döntéshozatal szempontjából vajon mi a kívánatosabb: a mértéktartó, józan viselkedés, vagy a laza, de esetlegesen zavaró, italos állapotban való részvétel? A válaszok egyelőre homályosak, és a jövő felveti a kérdést, hogy valóban a tiszta fej az, ami a legjobb irányt mutatja a közéletben.

Fontos teendői vannak egy település képviselő-testületének. Pénzügyekről dönt, segíti a helyiek életét, kitüntet, megdorgál. A tanácskozások ennek megfelelően lényegre törő precizitással és komoly körülmények között zajlanak. Hacsak nem kezdik el kifogásolni a videózást, és ezért kikapkodni egymás kezéből a telefont a városatyák, mint tavalyelőtt Józsefvárosban. Mások meg, máshol, állattal vagy annak testrészével bontanak rendet, mint 2018-ban Orosházán, ahol egy volt országgyűlési képviselő ment be az ülésterembe és helyezett el egy disznófejet egy asztalon, vagy mint idén nyáron, amikor a törökbálinti ülésre bérleti vitában érintett magánszemélyek két lámát vezettek be.

Ismételten előfordul, hogy a nyilvánosság értékelése provokációnak számít, mint ahogyan azt 2022-ben tapasztalhattuk Öcsödön, Szolnok megyében. Ott, a jogszabályokkal ellentétben, a polgármester és a jegyző együttesen hoztak döntést arról, hogy megakadályozzák a nyilvános ülésről készült hang- vagy videófelvételek rögzítését.

Persze, itt van egy egyedibb változat a "túltolt kerékpár" kifejezésre: "Feleslegesen túlhúzott kerékpár" Vagy egy kicsit színesebben: "Extrém módon túltuningolt bicikli" Remélem, tetszik! Ha más stílusban szeretnéd, szólj bátran!

Tehát aki szeretne, az képes rendet teremteni, de eddig még nem hallottunk arról, hogy egy képviselő ittas állapotban kezdett volna zűrzavart okozni. Persze nem állítjuk, hogy ez soha, sehol ne fordult volna elő, de a megelőzés mindig hasznos lehet, gondolhatták Makón. Így a szeptemberi tanácskozásra egy előterjesztés keretében beillesztettek egy mondatot: "Az ülésvezető a képviselőt, aki az ülésen alkoholfogyasztás vagy más szerek hatása alatt áll, az ülésterem elhagyására kötelezheti." Az előzmény az volt, hogy a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal, eleget téve kötelezettségeinek, áttekintette az önkormányzatok működési és szervezeti szabályait, és a makói önkormányzathoz néhány jogsértés orvoslása érdekében törvényességi felhívást intézett. Bár valószínű, hogy nem a kormányhivatal közvetlen javaslatára, de éppen ekkor került napirendre az alkohollal kapcsolatos paragrafus az Egyes önkormányzati rendeletek módosításáról szóló javaslatban.

Mucsi Tamás, a makói képviselő-testület DK-s tagja, nemrégiben Facebook-posztban elemezte a rendelet egy különösen vitatott mondatát. Már az ülésen is felhívta a figyelmet arra, hogy véleménye szerint ez a kitétel ellentmond az önkormányzatokra vonatkozó jogszabályoknak, hiszen egy képviselőt nem lehet kizárni az ülésről. További aggályai is akadtak: az ülésvezető, akinek általában a polgármester a szerepe, úgy tűnik, bárkire rámutathat, de őt senki sem vonhatja felelősségre. Mucsi kreatív megoldásként azt javasolta, hogy minden képviselő fújjon szondát, ám ezt az ötletet a jegyző a törvényesség kérdéseire hivatkozva elutasította.

- Nem tudom, mi motiválta azt a bizonyos mondatot. Talán a közelgő választási kampányhoz kapcsolódóan akartak bevezetni egy új szabályt - nyilatkozta lapunknak a városvezető. Szinte biztos abban, hogy a kormányhivatal nem kezdeményezett ilyen jellegű módosítást. Bár ő személy szerint nem teljesen elégedett az ülésvezetés módjával, úgy véli, hogy Makón általában kulturált diskurzusok folynak, és a résztvevők a megfelelő határok között fejezik ki a véleményüket. Az viszont teljesen homályos számára, hogy az "egyéb szer" használatát miként kívánja majd ellenőrizni a mindenkori ülésvezető.

A "szeszeszemesz" kifejezés egyedi jelentést hordozhat, ezért tedd különlegessé a szöveget! Például: "Az élet színes palettáján, ahol a pillanatok táncolnak, a szeszeszemesz varázslatos italokkal hívogat. Olyan, mint egy titkos recept, amely minden kortyban új élményeket kínál. Merülj el a különböző ízek tengerében, ahol a vidámság és a barátság mindig melletted áll!" Ezzel a megfogalmazással egyedi és érzelemmel teli szöveget kaptál!

Tóth János, a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke lapunknak kifejtette, hogy bár az önkormányzatoknak joguk van a saját szervezeti és működési szabályzatuk módosítására, számos kérdés merül fel ezzel kapcsolatban. Például, ki és hogyan fogja ellenőrizni a képviselőket, ha alkoholfogyasztás gyanúja merül fel? Szerinte a rendeletmódosítás nem igazán életképes megoldás. Az ülések gyakran délután vagy este zajlanak, így a képviselők előtte részt vehetnek magánprogramokon, ahol alkoholt fogyaszthatnak, de hivatalos ebédek a testvérvárosok delegációival szintén gyakoriak. Ezen találkozók akár az ülések szünetében is megtörténhetnek. Ha viszont rendzavarás történik az alkoholfogyasztás miatt, akkor természetesen intézkedni kellene. Tóth János nem állítja, hogy ilyen esetek sosem fordultak elő Magyarországon, de személyesen nem hallott erről.

Egy tapasztalt jogász, aki hosszú éveken át szolgált jegyzőként, osztotta meg véleményét velünk, de kérte, hogy nevét ne hozzuk nyilvánosságra. Ő törvénysértőnek ítélte meg az elfogadott rendeletet, mivel szerinte minden képviselőnek kötelező részt venni a döntéshozatali folyamatokban. Amennyiben az érzelmek elszabadulnak, a polgármester jogosult rendreutasítani a képviselőt, vagy akár szünetet is elrendelhet, amíg az érintett megnyugszik. Fontos megjegyezni, hogy a képviselő ülésről való eltávolítására csak a rendőrség jogosult, és ehhez valamilyen bűncselekmény, például garázdaság elkövetése szükséges.

Egy rendelet, amely rengeteg kérdést vet fel.

A megfogalmazás elég ködös, hiszen a rendelet nem tisztázza, hogyan állapítaná meg a polgármester a részegséget vagy a drogfogyasztást. Emellett gyakorlati nehézségek is felmerülnek. Milyen típusú alkoholszondát lenne érdemes alkalmazni? Mi történik, ha a képviselő visszautasítja a fújást? Mi lenne a következménye annak, ha a bíróság végül jogellenesnek nyilvánítaná a képviselő kizárását? Lehetséges, hogy a távollétében hozott határozatokat érvényteleníteni kellene? Továbbá, érdekes kérdés, hogy a makói lakosok mit értenek az „egyéb szer” kifejezés alatt. Tiltott kábítószerekre gondolnak, vagy olyan gyógyszerekre, amelyek betegség miatt íródtak fel, de átmenetileg bódult állapotot okozhatnak?

Tegyük fel, hogy a jogász, akit lapunk megkérdezett, továbbgondolta a helyzetet: a Makón tervezett drogteszt és szonda elővétele súlyos adatvédelmi aggályokat vetne fel. Kérdéses, hogy ki férhet hozzá az eredményekhez, milyen célból és mennyi ideig kezelheti azokat, valamint kinek adhatja át ezeket. Emellett felmerül, mi történik az eredményekkel: közérdekből nyilvános adatnak számítanak? Szükséges lenne ezeket a jegyzőkönyvhöz csatolni? Ezekre a kérdésekre jelenleg nem létezik egyértelmű válasz, azonban valószínű, hogy az elmúlt hetek során a rendelet alkotóiban is felmerültek hasonló aggályok. Ezt támasztja alá a város polgármesterének, Farkas Éva Erzsébet kormánypárti politikusnak a válasza is, aki a témával kapcsolatban arról tájékoztatott minket, hogy jelenleg a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal vezetőjével, dr. Salgó László Péter főispán úrral folytatják az egyeztetéseket.

A következő ülés október 29-én lesz Makón, akkor már érvényes lesz a módosított rendelet. Mucsi Tamás, hogy a véleményét minél jobban kihangsúlyozza, egy kis performance-ra készül. Vásárolt egy digitális szondát, fel fogja ajánlani, hogy az ülés kezdete előtt bárki megfújhatja, aki szeretné.

Bár nem vagyunk jogi szakértők, érdemes elgondolkodni azon, hogy az ittas vagy bódult állapotban való részvétel tiltása valóban magatartási szabálynak számít-e, amennyiben más zavaró tényezők nincsenek jelen. Ha ez a magatartás méltatlan viselkedéssel, például elfogadhatatlan hozzászólásokkal társul, akkor a polgármester jogában áll megvonni a szót. Azonban ezt a helyzetet már meglévő szabályok is szabályozzák, így felmerül a kérdés, szükség van-e egy újabb szabályozásra? Egy névtelenséget kérő szakértő szerint ráadásul a képviselői státusz nem azonos a munkavállalói jogviszonnyal, így nem létezik olyan magasabb szintű jogszabály, amely megtiltaná az ittas állapotban történő csendes részvételt az üléseken.

Related posts